- Pohtikaa, millaista oli vammautuneen ja sairaan elämä aikana, jolloin hyvinvointivaltiota ei ollut olemassa!
- Jakeissa 5:3-4 hakasulkeisiin laitettu jakso ei kuulu alkuperäiseen evankeliumiin vaan se on myöhempi lisäys ja se sopii jättää lukematta. Mitä muita vastaavia kohtia tunnette?
- Jeesus parantaa sairaan ja käskee hänen alkutekstin mukaan ”kävellä ympäriinsä”. Miksi? Mitä siitä seurasi
- Jakeessa 5:17 Jeesus antaa juutalaisille selityksen, miksi hän paransi sapattina. Rauhoittiko se kuulijat vai ei?
- Luku jatkuu Jeesuksen pitkällä puheella, joka ei ole todellista keskustelua juutalaisten kanssa vaan Jeesuksen opetusta. Useimmiten Johanneksen evankeliumissa elämä kohtaa ihmisen silloin, kun hän saa Jeesuksen sydämeensä, tai kuolema hänen torjuessaan Jeesuksen (ns. presenttinen eskatologia). Juuri tässä kohdassa (5:24-29 Jeesus kuitenkin puhuu tulevasta tuomiosta, jolloin ihmiset jaetaan kahteen joukkoon (vrt. Dan 7:13; 12:1-3). Kumpi näistä on läheisempi sinulle? Sulkevatko ne toisensa pois?
- Juutalaiset kysyivät, kuka todistaa että Jeesus on Isän lähettämä. Jeesuksen vastaus on a) Johannes Kastaja b) Jeesuksen tunnusteot ja c) Isä itse, nimenomaan Raamatussa.
- Millä tavoin Johannes Kastaja todisti Jeesuksesta? Millä tavoin Jeesuksen ihmeteot todistivat hänestä?
- Mitä meille merkitsee se, että Jumala todistaa Jeesuksesta nimenomaan Raamatussa = Vanhassa testamentissa? Onko vaikea ajatella, että Vanha testamentti ei ole vain ihmisten puhetta Jumalasta vaan Jumalan puhetta ihmiselle?