Yritän vastata kolmeen kysymykseen.
Ensiksi: Missä Pyhä Henki toimii?
Sitten: Kenellä on Pyhä Henki?
Ja lopuksi: Mitä on Pyhällä Hengellä täyttyminen?
1. Missä Pyhä Henki toimii?
Tavallinen ajatus on, että Pyhä Henki on ja toimii siellä, missä tuntuu siltä, että täällä on Jumalan Henki: Kun tapahtuu jotakin ihmeellistä – kun sairaita paranee tai esiintyy tiettyjä armolahjoja. Tai kun paikalla on harvinaisen väkeviä sananjulistajia. Tai kun on sellainen tunnelma, että Pyhän Hengen voi aistia – kun on sopiva valaistus ja hyvä olo.
Tai sitten ajatellaan niin, että Pyhä Henki toimii missä milloinkin emmekä voi tietää, missä hän kulloinkin toimii. On vain odotettava, josko Jumalan Henki koskettaisi minuakin – ja hän koskettaa jos koskettaa.
Missä Pyhä Henki on ja toimii? Me sanomme: Pyhä Henki on Jumalan sanassa. Jumalan sana ei vain kerro uskonasioista – Jumalasta, Jeesuksesta ja pelastumisesta. Kyllä se myös kertoo näistä, mutta se on paljon enemmän: Itse kolmiyhteinen Jumala on Jumalan sanassa. Jumalan sanassa – kun se tulee korviisi tai tajuntaasi – Jumala itse tulee luoksesi ja puhuttelee sinua. Jumalan sanassa Jumalan Henki on ja toimii. Tässä sanassa hän synnyttää uskon Jeesukseen ja vahvistaa synnyttämäänsä uskoa. Tässä sanassa hän jakaa lahjojaan ja antaa voimaa toteuttaa Jumalan tahtoa.
Että näin on, näkyy Raamatussa. Miten ihmiset tulivat Pyhän Hengen koskettamiksi? Miten Pyhä Henki veti ihmisiä Jumalan luo ja piti uskossa? Siten, että apostolit julistivat Jumalan sanaa. Siinä sanassa Jumalan Henki oli, tuli ihmisten luo, synnytti uskon Jeesukseen ja piti uskon elossa, kenessä näki hyväksi niin tehdä.
Meille Jumalan sana on nimenomaan Raamattu – se, että sinä luet Raamattua ja se, että sinä kuuntelet, kun Raamattua opetetaan. Siinä Jumalan Henki on.
Tahdotko olla tekemisissä Jumalan Hengen kanssa? Toivottavasti tahdot – hän pitää uskon elossa ja antaa meille sitä, mitä me tarvitsemme. Ole tekemisissä Jumalan sanan kanssa. Lue Raamattua usein. Tule usein sinne, missä Jumalan sana on. Ja niin Pyhä Henki saa hoitaa sinua.
Voi Pyhä Henki olla niissäkin tilanteissa, joissa tapahtuu jotakin ihmeellistä tai joissa on väkeviä sananjulistajia tai joissa on erityisen hyvä tunnelma. Voi olla, jos niissä tilanteissa on Jumalan sana – jos niissä luetaan ja julistetaan Raamattua. Mutta jokin ihmeellisyys tai harvinainen puhuja tai hyvä tunnelma ei tuo meille Jumalan Henkeä tai tuo meille Jumalan Henkeä erityisen voimakkaasti. Jumalan Henki tulee keskellemme Jumalan sanassa, vain siinä ja juuri siinä.
Tuntuuko sinusta siltä, että uskosi on kuivunut tai kuolemassa kokonaan? Ei tee mieli rukoilla, Jumala tuntuu olevan kaukana, kaikkea epäilee ja mieli tekee tehdä juuri toisin kuin Jumalan sana sanoo. Jumalan lapsen elämä ei ole sitä, että aina menee hienosti. On synkkiä päiviä. Mutta sitten: Siihen voi olla syy, että usko kuivuu. Jos et ole tekemisissä Jumalan sanan kanssa, Pyhä Henki ei pääse tekemään sitä työtä, että pitää uskon elossa ja vahvistaa sitä. Niin, oletko lukenut ja kuunnellut Jumalan sanaa? Loppujen lopuksi olemme usein melko vähän tekemisissä Jumalan sanan kanssa. Tämä on sitä, että suljemme sen kanavan, jota Jumalan Henki käyttää. Eikä sitten ole mikään ihme, että usko kuivuu ja ehkä kuolee kokonaan.
Tahdotko sitä, että Pyhä Henki koskettaa muita – ja erityisesti niitä, jotka eivät usko? Toivottavasti tahdot, että moni saa uskon ja ihminen, joka kulkee kohti kadotusta, pääsee taivaan tielle. Sinä voit vaikuttaa siihen, että Pyhä Henki saa tehdä työtä niissä ihmisissä, jotka eivät usko – tai sitten voit vaikuttaa niin, ettei Pyhä Henki pääse tekemään työtään. Miten? Niin että tuot tai olet tuomatta Jumalan sanan ihmisille. Voit tuoda Jumalan sanan monella tavalla: Voit puhua siitä, mitä Raamattu puhuu – jos on rohkeutta ja taitoa. Voit järjestää tilaisuuden, jossa julistetaan Jumalan sanaa. Tai voit kirjoittaa onnittelukorttiin lauseen Raamatusta. Ei ole tärkeää, miten sen teet, kunhan tavalla tai toisella pidät Jumalan sanaa esillä. Siinä Jumalan Henki on ja tekee, mitä tahtoo.Jumalan Henki on ja tekee työtä etenkin evankeliumissa, joka sanoo, että Jeesus on kuollut puolestamme, että kaikki synnit saa anteeksi ja että meidän ei tarvitse tehdä mitään, koska Jeesus on tehnyt kaiken.
Ehkä joku meistä nyt ajattelee, että minä sain uskon tai uskoni uudistui eikä se tapahtunut niin, että luin Raamattua tai olin tilaisuudessa, jossa julistettiin Jumalan sanaa. Niin voi todella tapahtua – että usko syntyy ja vahvistuu muutenkin kuin siten, että ollaan juuri sillä hetkellä tekemisissä Jumalan sanan kanssa. Mutta silloinkin Jumalan Henki käyttää Jumalan sanaa. Varmasti sinulle oli julistettu Jumalan sanaa ennen uskoontulemistasi. Sinun sydämeesi oli kylvetty sitä, mitä Raamattu opettaa – vaikka et sitä ehkä tietoisesti muistanutkaan. Ja sitä Jumalan sanaa Jumalan Henki käytti. Hän ikäänkuin otti sen sanan sydämesi varastosta ja alkoi siinä sanassa puhua sinulle. Ja moni kyllä muistaa: Jokin Raamatun kohta, jonka olin joskus kuullut, alkoi puhua. Juuri sitä sanaa Jumalan Henki käytti, kun hän synnytti uskon tai uudisti uskoa.
Me olemme lujasti kiinni tunteissamme. Siksi ajattelemme, että sen pitää tuntua, kun Jumalan Henki puhuu minulle tai koskettaa minua. Toisinaan se voi tuntua – kun olet tekemissä Jumalan sanan kanssa, tuntuu siltä, että nyt Pyhä Henki puhuu minulle erityisesti. Toisinaan ei tunnu miltään. Silloinkin Jumalan Henki tekee työtä – kunhan vain olet tekemisissä Jumalan sanan kanssa.
Olen puhunut Jumalan sanasta ja tarkoittanut lähinnä Raamattua, sen lukemista ja sen opettamista. Mutta on muutakin Jumalan sanaa. Sakramentit ovat näkyvää Jumalan sanaa. Niissä Jumalan sana liittyy näkyvään aineeseen. Kaste on näkyvää Jumalan sanaa ja ehtoollinen on sitä. Niissä Jumalan Henki on ja toimii. Mene ehtoolliselle ja sinä menet Jumalan Hengen hoidettavaksi.
2. Kenessä Jumalan Henki on?
Helsingin kadulla minua vastaan käveli mies. Hän kysyi, olenko uskossa. Vastasin siihen myöntävästi. Sitten hän kysyi, olenko saanut Pyhän Hengen. Siihenkin vastasin myöntävästi. Sitten mies kysyi, olenko puhunut kielillä. Kun sanoin, että en ole, mies totesi, ettet sitten ole saanut Pyhää Henkeä.
On tavallinen ajatus, että täytyy tapahtua jotakin erikoista ja se on merkki Pyhän Hengen saamisesta. Tai että on sellaisia kristittyjä, jotka vain uskovat, ja sitten on sellaisia, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen. Ja että niiden, jotka eivät ole vielä saaneet Pyhää Henkeä, on rukoiltava, että saisivat hänet.
Onko asia näin? Room. 8:9: “Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.” Ei ole sellaisia uskovaisia, joilla ei ole Pyhää Henkeä. Ei kukaan voi uskoa Jeesukseen ilman sitä, että Pyhä Henki on tullut häneen asumaan ja synnyttänyt hänessä uskon. “Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.” (Luther: Vähä Katekismus) Usko ja juuri se on merkki Jumalan Hengestä. Jos uskot, voit sanoa: Minussa on Jumalan Henki. Jos et usko, Jumalan Henki ei ole sinussa.
Mistä tietää, uskooko? Tee itsellesi kaksi kysymystä: Tiedätkö ja myönnätkö sen, että Jumala on pyhä ja sinä olet syntinen ihminen ja olet siksi ansainnut Jumalan tuomion? Ja tiedätkö ja myönnätkö sen, että Jeesus on kuolemallaan pelastanut sinutkin? Jos vastaat näihin kysymyksiin “kyllä” – vaikka kuinka arasti ja epävarmasti – voit olla varma, että Jumalan Pyhä Henki on tehnyt sydämessäsi työtä ja luonut sinussa uskon Jeesukseen. Et sinä omasta päästäsi ole näihin ajatuksiin tullut. Sinussa on Jumalan Pyhä Henki. Tuntui siltä tai ei. Eikä usko olekaan ensisijaisesti tunne.
Raamattu ei opeta, että olisi kahden tason kristittyjä, huonompia ja sitten niitä parempia, joilla on Jumalan Henki. Olemme Jumalan edessä kaikki yhtä huonoja – itsemme tähden – ja kaikki yhtä hyviä – Kristuksen tähden. Ja siksi sinun ei tarvitse katsoa ketään ylöspäin etkä saa katsoa ketään alaspäin.
3. Mitä on Pyhällä Hengellä täyttyminen?
Ef 5:18: “… antakaa Hengen täyttää itsenne.”
Mitä tämä kohta ei tarkoita? Paavali ei tarkoita, että olisi jokin yksittäinen tapahtuma – Pyhän Hengen kasteen saaminen – jota pitäisi uskoontulon jälkeen tavoitella. Tämän tekee selväksi jo se, että alkutekstissä on verbimuoto, joka tarkoittaa jatkuvaa tapahtumaa. Siis Paavali kirjoittaa: Antakaa Pyhän Hengen täyttää koko ajan itseänne.
Mitä tämä kohta tarkoittaa? Hyvä kuva meistä ihmisistä on se, että me olemme kuin rikkinäisiä astioita. Jos meihin ei kaadeta vettä koko ajan uudestaan, vesi loppuu. Se ei riitä, mitä kerran tapahtui. Ei riitä se, että kerran saimme Jumalan Hengen sydämeemme. Jumalan Henki poistuu meistä, ellei meihin kaadeta Jumalan Henkeä koko ajan lisää. Tätä Paavali tarkoittaa.
Miten saamme Jumalan Henkeä? Palaan siihen, mistä aloitin: Jumala Henki on ja toimii siellä, missä Jumalan sana on. Siellä Jumalan Henki täyttää meitä. Siellä usko saa sitä, mitä se tarvitsee elääkseen ja vahvistuakseen. Sanoin jo edellä: Jos et ole tekemisissä Jumalan sanan kanssa ja et käy ehtoollisella, usko näivettyy. Se on juuri sitä, että rikkinäisestä astiasta vesi valuu pois, ja jos uutta ei kaadeta, se loppuu. Kyllä me tiedämme omasta kokemuksesta, että näin tapahtuu.
Jumalan Henki asuu meissä ja valtaa meissä suurempaa sijaa. Miten se näkyy? Ei niinkään niin, että tapahtuisi jotakin ihmeellistä, vaan niin että Jumalan tahto tulee rakkaaksi. Jumala tahtoo, että rakastamme sitäkin, joka on kohdellut meitä väärin, että rakkaus näkyy kaikessa siinä, mitä teemme. Varsinkin sitä Jumalan Henki tahtoo saada meissä aikaan ja saakin, jos hän saa vallattua meissä suurempaa sijaa.