-
Connector.
sanansaattaja • Kolumni
Ristin haaste ja lohtu
27.07.2018
Kristilliseen uskoon kuuluu inhorealistinen käsitys maailman väkivaltaisuudesta. Kirkon katolla ylväästi kohoava risti on häpeällinen kidutuspuu. Kaulassa killuva krusifiksi kuvaa rääkättyä, hylättyä, kituvaa miestä. Jo julistustyönsä aikana Jeesus toimi monenlaisten uhkien ympäröimänä. Siitä huolimatta Hän kehotti kääntämään toisenkin posken, rakastamaan vihamiehiä ja siunaamaan niitä, jotka kiroavat.
Jeesuksen opetukset ovat kova pala purtavaksi. Venäläinen kirjailija Leo Tolstoi päätti kuitenkin ottaa ne kirjaimellisesti. Hän oli kreivi, mutta luopui omaisuudestaan ja työskenteli pelloilla yhdessä talonpoikien kanssa. Tolstoilaisuudeksi nimetty aate korosti yksinkertaisia elämäntapoja, väkivallattomuutta ja lähimmäisenrakkautta. Vuorisaarnassa Tolstoi näki ”ei vain abstraktisia, kauniita ajatuksia, ja suurimmaksi osaksi liioiteltuja ja mahdottomia vaatimuksia, vaan yksinkertaisia, selkeitä ja käytännössä toteutettavia käskyjä”.
Tolstoi oli kirjeenvaihdossa intialaisen Mohandas Gandhin kanssa ja vaikutti suuresti tämän ajatteluun. Gandhin johdolla Intia saavutti väkivallattoman vastarinnan kautta itsenäisyyden Iso-Britannian siirtomaaherruudesta. Gandhi puolestaan inspiroi baptistipastori Martin Luther Kingiä, jonka väkivallaton taistelu mustien kansalaisoikeuksista tuotti hedelmää 1960-luvun Yhdysvalloissa.
Saksalaisen teologin Dietrich Bonhoefferin elämässä vaellus väkivallattomuuden ihanteen ja maailman väkivaltaisuuden ristipaineessa ruumiillistui toisella tavalla kuin Tolstoilla, Gandhilla ja Kingillä. Bonhoeffer toimi natseja vastaan suunnatussa vastarintaliikkeessä. Liikkeen suunnitelma Adolf Hitlerin salamurhaamiseksi epäonnistui ja Bonhoeffer vangittiin. Lopulta hänet teloitettiin keskitysleirillä.
Tapausten vertailu osoittaa, miten haastavasta asiasta Vuorisaarnan opetuksissa on kyse. Ehkä Jeesuksen sanat pitäisi ottaa kirjaimellisesti useamminkin? Ehkä niitä ei voi aina ottaa kirjaimellisesti? Ehkä ihanteista on joskus luovuttava omantunnon vaatimuksesta? Ehkä joskus kädet on liattava suuremman pahan estämiseksi?
Joka tapauksessa Leo Tolstoin tulkinta, jonka mukaan Vuorisaarnan oppeja noudattamalla saavutettaisiin ”kuin itsestään” Jumalan valtakunta maan päälle, ei istu saumattomasti perinteiseen kristilliseen käsitykseen. Jumalan valtakunta ei ole inhimillisen ja yhteiskunnallisen kehityksen päätepiste vaan Jumalan totaalinen puuttuminen historian kulkuun. Siksi puhutaan uudesta taivaasta ja uudesta maasta.
On lohdullista muistaa, ettei väkivallattomuutta saarnaava ja ristillä maailman tähden kärsivä Kristus ole vain ankara esikuva. Hirvittävästä häväistyksen välineestä on kuoriutunut armon ja rakkauden tunnus väkivaltaisen maailman kauhujen keskelle. Siksi ristin luona on yhä tänäänkin paras paikka kaikenlaisille ristinkantajille.
Kirjoittaja on rap-artisti, pastori ja teologian tohtori
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit
- Kellosepän aarre