-
Connector.
sanansaattaja • Kolmella mantereella
”Minä kastan sinut…”
16.08.2018
Kaste on liittymistä paitsi Jumalan valtakunnan jäseneksi myös seurakunnan jäseneksi, oltiin sitten missä päin maailmaa tahansa. Kulttuurit kuitenkin eroavat toisistaan suurestikin. Sanansaattaja-lehden numerossa 17/2018 tutkitaan kristillisen kasteen kielteisiä lieveilmiöitä eri lähetyskentillä. Tässä nettijatko-jutussa kysytään: ”Pitääkö kasteopetusta muokata kontekstiin, siis asiayhteyteen ja kulttuuriin sopivaksi?”
Evankeliumiyhdistyksen lähetyskentillä, kuten Suomessakin, kasteesta opetetaan Lutherin katekismuksen pohjalta. Moni lähetti ei ole pappi eikä kasta itse, mutta tuntee aihepiiriä oman lähetyskenttänsä kontekstista.
Kenian lähetit Anna-Liisa ja Paavo Markkula kokevat, että katekismuksessa on kiteytetty hyvin, miksi kaste on tarpeen.
– Kysymysten ja vastausten muodossa muutoin järjelle käsittämätön Jumalan salaisuus on saatu mahdollisimman ymmärrettäväksi.
Markkulat kertovat, että paikallinen pastori Hamilton Shihemi oli todennut, että kasteen oppi on sama aina ja kaikkialla. Samoin asian näkee Japanin lähetti Hiroaki Yoshimura.
– En näe Vähä katekismuksessa mitään aika- tai maanosasidonnaisuutta. Se on hyvin yleispäteväksi laadittu dokumentti, mielestäni sen sisällön suhteen ei ole kontekstuaalisuudesta johtuvaa ongelmaa, toteaa Yoshimura.
Japanin hengellinen kulttuuri luo kuitenkin haasteensa kristilliseen opetukseen yleensä: kulttuuri ei tunnista monoteistista Jumalaa – sitä, että on vain yksi Jumala. Yoshimura painottaa, että kasteopetuksessa on käytettävä paljon aikaa apostolisen uskontunnustuksen ensimmäisen opinkappaleen sekä kymmenen käskyn kolmen ensimmäisen käskyn opettamiseen, jotka koskevat Jumalan kaikkivaltiutta ja sitä, että Hän on kaiken luoja.
Keniassa muilla kuin kristityillä seurakunnilla on erilaisia tapoja, joita saatetaan kutsua kasteeksi.
–Joskus nuorisoseminaarissa opettaessamme meiltä kysyttiin: Onko se kristillinen kaste, jos hyppään nuotion yli? Tai jos vannon valan lipun alla? Vastaus oli ei. Se on jotain muuta, Markkulat kertovat.
Kulttuurieroja lähelläkin
Kristinuskon ymmärtämisessä on haasteensa myös naapurimaissamme, mutta erilaisista kulttuurisista syistä. Kommunismin jäljet näkyvät Virossa ja Venäjällä. Venäjän lähetti Pasi Hujanen toteaa, että tieto kristillisyydestä on hyvin vähäistä, opetuksessa on lähdettävä hyvin perusteista ja varmistettava, että asia tulee ymmärretyksi. Viron lähetti Joona Toivanen kertoo, että virolaisilla saattaa olla vääriä käsityksiä ja ennakkoluuloja uskonnosta ja uskonnollisuudesta. Kulttuuri on etääntynyt kristillisyydestä. Rippikoulukin on hyvin tiivis ja usein paljon luentoja sisältävä.
– Aina ei ole helppo tietää, miten rippikoululaiset ymmärtävät tai ottavat opetuksen ja mikä sen merkitys heille on, toteaa vajaan vuoden Virossa lähettinä toiminut Liisa Rossi.
Keski-Eurooppaan matkatessa haasteet muuttuvat: siellä lähetystyötä tehdään maahanmuuttajien parissa. Saksassa puolisen vuotta lähetystyössä olleet Marko ja Siiri Turunen ovat havainneet, että Lähi-idästä tulleiden kasteopetuksen yksi merkittävä painotus on sen ymmärrettäväksi tekemisessä, että kristinuskossa ei ole kyse tiettyjen sääntöjen noudattamisesta.
– Kyse on suhteesta elävään Jumalaan, joka on jo tehnyt kaiken syntisen ihmisen puolesta, Turuset toteavat.
Minkä ikäisiä kentillä keskimäärin kastetaan?
Japani
Kastetut ovat yleensä aikuisia, vauvakaste on harvinaista. Vanhemmat haluavat, että lapsi kasvaa ensin ymmärtämään, mistä on kyse ja saa tehdä valinnan kasteesta itse.
Kenia
Kastettavia on vauvasta vaariin, mutta suurin osa on lapsia, joskin vanhempia kuin Suomessa.
Saksa
Turusten työseurakunnassa kastetaan noin parikymmentä kuukaudessa, lasten osuus on noin muutama kuukaudessa. Arviolta 60 % on noin 25-vuotiaita.
Venäjä
Lapset kastetaan usein hieman vanhempina, vauvakasteita on harvoin. Toisinaan kastetaan aikuisia, vanhuksiakin.
Viro
Kristittyjen perheiden lapsia kastetaan vauvoina tai hieman isompina. Usein aikuisina kastettavat haluavat saada kasteen ja käydä rippikoulun, jotta he saisivat kirkkohäät tai pääsisivät kummiksi.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit
- Kellosepän aarre