-
Connector.
sanansaattaja • Viikon nosto
Kristittyjen tarinankertojien jäljillä
11.05.2017
C.S. Lewisin teokset johdattivat buddhalaisuuttakin kokeilleen Gene Veithin Jeesuksen luokse. Keskiaikainen runoilija puolestaan sysäsi hänet kohti luterilaisuutta.
Kansanlähetysopiston Apologiaforumissa Ryttylässä myytiin viime viikonloppuna vaatimattoman näköistä kirjaa (Luther-säätiö, 2014). Tekijä on Yhdysvalloista kotoisin oleva kirjallisuuden emeritusprofessori Gene Veith, joka oli tapahtuman pääpuhuja.
Viisi euroa maksaneessa teoksessa Veith kertoo hengellisestä etsinnästään. Hän etsi totuutta aluksi lootusannossa, kunnes löysi buddhalaisuuden syvimmän sisällön. Se oli tyhjyys.
Patrick Henry Collegen kanslerin tehtävästä hiljattain eläkkeelle jäänyt Veith löysi lopulta jotakin, joka on saanut hänet kirjoittamaan 20 kristinuskoa ja kulttuuria käsittelevää teosta.
Osumia kirjakaupassa
Yläkoulussa Gene Veith luki J.R.R Tolkienin klassikon Taru sormusten Herrasta.
– Kirja sai mielikuvitukseni valloilleen. Takakannen mainostekstin mukaan kerronnassa on kauneutta, joka lävistää kuin miekka ja polttaa kuin kylmä rauta. Juuri niin minäkin koin!
Myöhemmin Veith löysi kirjakaupasta niteen kirjailijalta, jonka kynästä mainosteksti oli lähtöisin. Kyseessä oli C.S. Lewis ja Paholaisen kirjeopisto.
– Pian olin Lewisin tekstien syövereissä ja niiden avulla minusta tuli kristitty.
Aluksi Veith kannatti liberaaliteologiaa ja välillä hän oli ihmeiden perässä juokseva fundamentalisti.
Väitöskirjansa aiheeksi Gene Veith valitsi 1600-luvulla eläneen George Herbertin runouden. Veithin teorian mukaan Herbert oli saanut vaikutteita reformaatiosta. Perusteluja varten hän joutui lukemaan paljon Lutherin ja muiden uskonpuhdistajien tekstejä. Esille nousi kaunis ja syvästi tyydyttävä evankeliumi.
Parhaat palat
Samaan aikaan Gene ja hänen vaimonsa Jackie Veith etsivät itselleen seurakuntaa.
– Rakastuimme luterilaisen seurakunnan liturgiaan, sakramenttioppiin, Jumalan sanan kunnioitukseen ja elävään evankeliumin julistukseen. Niinpä meistä tuli luterilaisia.
Veith ei kursaile sanoessaan, että luterilaisuus on yhdistelmä eri tunnustuskuntien parhaita puolia.
– Kunnioitamme sakramentteja kuin katolilaiset ja Jumalan Sanaa kuin protestantit. Meillä on liturgia, evankeliumin julistus ja Jumalan armon painotus kuin kalvinisteilla. Armenialaiskristittyjen tapaan painotamme Jeesuksen kuolleen kaikkien ihmisten puolesta. Meillä on ymmärrys yliluonnollisesta todellisuudesta kuin helluntailaisilla, vaikka luterilaiset näkevätkin tämän sakramenteissa.
Uusia mestareita
Gene Veith toivoo, että kristittyjen parista nousisi uusia J.R.R. Tolkienin ja C.S. Lewisin veroisia kirjailijoita, sillä mielikuvitus ja tarinat ovat vahvoja keinoja välittää Jumalan todellisuutta ja evankeliumia.
– Tarinat ovat mielikuvituksen rakentamia elämän vertauskuvia, joiden avulla tarkastelemme itseämme. Ne laajentavat elämänpiiriämme huikeilla elämyksillä ja opettavat meille empatiaa.
Tarinankertoja rakentaa mielikuvitusmaailman, joka on heijastus hänen omasta maailmankuvastaan. Kristityillä on rikas ja kokonaisvaltainen maailmankuva, johon mahtuvat ihmisen monimutkaisuus ja elämän monet mysteerit, Veith sanoo.
– Kristityt tarinankertojat voivat auttaa ei-kristittyjä astumaan sisälle kristilliseen maailmaan. He voivat myös auttaa kristittyjä ymmärtämään syvemmin uskonsa merkitystä.
Älä saarnaa
Millainen sitten on hyvä kristitty tarinankertoja? Veith huomauttaa, että tarina ja saarna ovat eri asioita.
– Joillakin kristityillä kirjailijoilla on niin suuri halu välittää sanomaa, että tarinan elementit jäävät jalkoihin. Kaikki hyvät tarinat tarvitsevat kuitenkin mielenkiintoiset ja uskottavat hahmot sekä kiinnostavan ristiriidan.
Kristityillä on pitkä ja laadukas tarinankertomisen perinne, Gene Veith muistuttaa. Hän rakastaa sekä klassikoita että moderneja kirjailijoita, kuten Flannery O’Connor, Graham Greene, Walker Percy ja Marilynne Robinson.
Myös Jeesus oli tarinankertomisen mestari, jonka esimerkki antaa kirjailijan ammatista haaveileville potkua mennä eteenpäin.
– Kertoessaan vaikkapa Jumalan valtakunnasta Jeesus ei käyttänyt älyllistä eikä filosofista kieltä, vaan tarinoita. Hänen vertauskuvansa kantoivat mukanaan sekä evankeliumin totuutta että salaisuutta.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Joulukeräys 2024 pakolaislapsille ja -nuorille Ugandassa
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Toivo paremmasta tulevaisuudesta
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit