Kieliopinnot vievät sisälle kulttuuriin

 

Lähetystyöntekijän koulutus ja opinnot eivät pääty lähetyskurssiin. Työ uudessa kotimaassa vaatii paljon kouluttautumista ja uuden opiskelua.

Lähetystyössä toimii erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista. Kaikkia lähetystyöntekijöitä yhdistää kuitenkin lähetyskurssi, jonka he ovat käyneet ennen lähetystyöhön lähtemistä. Lähetyskursseja järjestävät lähetysjärjestöt, eikä lähetyskurssia tarvitse välttämättä käydä juuri siinä järjestössä, jonka työhön lopulta lähtee – kurssien sisällöt on yhdessä sovittu ja ne vastaavat toisiaan.

Lähetyskurssille hakemiseen liittyy monenlaisia terveydentilaan ja työkykyyn liittyviä tutkimuksia. Evankeliumiyhdistyksessä hallitus valitsee lähetyskurssille hakeneiden joukosta koulutettavat lähetit. Kursseja ei järjestetä Evankeliumiyhdistyksessä vuosittain, eikä käyty lähetyskurssi takaa vielä työpaikkaa. Kurssi koostuu 35 opintopisteen laajuisista opinnoista, jotka suoritetaan päivätyön ohella noin vuoden mittaisen ajanjakson aikana.

Työ tehtäväksi

Lähetyskurssi ei kuitenkaan tee lähetistä vielä valmista. Kentällä odottaa paljon työtä. Pisimmillään kentällä on opintietä kuljettavana Japanin läheteillä, jotka aloittavat uuden työnsä kieliopinnoilla.

– Japanissa kielen oppimisprosessi on kaikkein suurin työ uudelle lähetille tehtäväksi. Siihen on varattu aikaa kaksi vuotta, kertoo Sleyn lähetti Mirjam Harju Tokiosta.

Kielikoulu on täysipäiväistä opiskelua. Lähiopetusta Harjulla oli päivittäin aamupäivästä puoleen päivään, ja loppuaika kului läksyjä tehdessä.

Keniaan neljä vuotta sitten muuttanut Virpi Otieno aloitti hänkin työuransa kieliopintojen parissa. Vaikka Keniassa kaikki julkiset palvelut ovat saatavilla englanniksi, täytyy lähetin oppia ”katukieli” swahili. Swahilin oppiminen onnistuu kuitenkin hieman nopeammin kuin japanin kielen.

– Tiesin maasta ja kulttuurista jotain jo tullessani ja aloitin kielikoulun saman tien tänne saavuttuani. Swahilin oppiminen oli hyvä ja kasvattava projekti. Kävin kieliopintoja kaksi lukukautta, yhteensä kuusi kuukautta, Virpi Otieno muistelee.

Kielikouluissa opiskelee väkeä monista eri syistä ja taustoista. Mirjam Harju kertoo Japanissa kohdanneensa kielikoulussa liikemaailmaan väkeä, sekä muutamia roomalaiskatolisia lähetystyöntekijöitä. Katolisia lähetystyöntekijöitä opiskeli myös Virpi Otienon kanssa samalla kielikurssilla Keniassa.

Uuteen kulttuuriin

Kielen oppiminen tapahtuu ohjatusti ja suunnitelmallisesti. Uuden maan kulttuurin sisäistäminen ja ymmärtäminen on kuitenkin lähetystyöntekijälle tärkeää. Varsinaisia kulttuuriopintoja ei tarvita, sillä sekä Mirjam Harju että Virpi Otieno kertovat kielikoulun vievän opiskelijan tehokkaasti sisälle kohdemaan kulttuuriin.

– Kieliopintojen yhteydessä opin paljon kulttuuriin liittyviä asioita, kuten vahvan hierarkisen ajattelun ihmisten välillä. On tärkeää ymmärtää, kuinka on sopivaa puhutella ketäkin. Kieliopintojen myötä mahdollistuu myös kulttuurin ymmärtäminen, ennen kaikkea siinä orientaatioseurakunnassa, jonka parissa nuo kaksi ensimmäistä vuotta eletään. Ihmisiin tutustuminen on tärkeää, Mirjam Harju selittää.

– Kulttuuriin sisälle päästäkseen täytyy vain elää paikallisten keskuudessa ja tarkkailla heidän käytäntöjään arjen perusasioissa. Minua auttoi se, että minulla oli jo etukäteen paikallisia ystäviä täällä, kun saavuin. Kieliopintojen myötä oppii paljon paikallista tapaa puhua asioista ja hoitaa niitä. Täkäläistä englantia on myös vaikea ymmärtää ilman swahilin osaamista, sillä monia sanontoja on käännetty suoraan swahilista englanniksi, Otieno päättää.

Lue lisää Sanansaattajasta 9/18.

Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: