-
Connector.
sanansaattaja • Kolumni
Ekologisia alttarikukkia
19.07.2019
Agatha Christie -filmeissä näkee silloin tällöin, että pienen englantilaiskylän kirkon kukista vastaa vapaaehtoisten seurakuntalaisten ryhmä. Samaan ilmiöön törmää oikeassakin elämässä. Monissa Keski-Euroopan kirkoissa alttarikukkien tuominen on yksi niistä tehtävistä, jotka on uskottu maallikoille. Suomessa alttarikukista vastaavat useimmiten suntiot, mutta esimerkiksi Luther-kirkoilla toimii maallikkojen kukkatiimejä. Tehtävä sopiikin hyvin kukista ja kauneudesta pitäville seurakuntalaisille.
Kukkavastaavan on hyvä tuntea jonkin verran jumalanpalveluselämää ja kirkon perinteitä, mutta mitään spesialistitaitoja ei tarvita. Ohjeita löytyy netissäkin olevasta oppaasta Palvelkaa Herraa iloiten. Jumalanpalveluksen opas. Opas antaa suuntaviivoja, mutta kannustaa luovuuteen: ”Kukkien valinnassa vallitsee suuri vapaus”. Alttarin kukat eivät saa viedä huomiota pääasialta – alttari ei ole mikään kukkapöytä. Niillä on kuitenkin oma paikkansa.
Kukkien yksi tarkoitus on kaunistaa kirkkotilaa. Rakentaessaan pyhäkön Herralle jo Salomo halusi koristella sen kukin (1. Kun. 6:18, 29, 32, 35). Alttarikukat kertovat luomakunnan kauneudesta ja runsaudesta sekä Luojan hyvyydestä.
Kukkien tarkoitus on omalla tavallaan viestiä kirkon sanomaa. Raamatussa ja kirkon perinteessä kukkia on käytetty vertauskuvana monista eri asioista. Seuraavassa joitakin esimerkkejä: Jeesuksen mukaan kedon kukkanen on vaatetettu kauniimmin kuin Salomo, mikä kertoo Jumalan huolenpidosta (Luuk. 12:27). Laulujen laulussa Saaronin lilja on kuva kauniista rakastetusta (Laul.l. 2:1), puutarhan kukka morsiamesta (Laul.l. 8:13) ja omenapuu sulhasesta (Laul.l. 2:3). Kaikki nämä ovat kuvia Jeesuksen ja seurakunnan suhteesta. Laulujen laulu 2:12 käyttää kukkien kasvua maasta kuvana rakkauden ajasta, jolloin morsian saa omakseen sulhasensa. Kukat alttarilla kutsuvat siis Kristuksen morsianta, seurakuntaa, ehtoollispöytään. Monissa Raamatun teksteissä kukkien puhkeaminen loistoon kertoo pelastuksen ajasta, joka koittaa maailmalle (Jes. 35:1, Hab. 3:17-18).
Tapa tuoda alttarille leikkokukkia, jotka jätetään kuihtumaan, kertoo elämän katoavaisuudesta (Jes. 40:6-8, Job. 14:2, Ps. 103:15, 1. Piet. 1:24). Leikkokukkasääntö ei ole kuitenkaan ehdoton, esimerkiksi Roomassa olen nähnyt alttarilla sekä muovikukkia että ruukkukukkia.
Kirkkovuosi ja sen juhlat voidaan ottaa huomioon kukkia valittaessa. Juhlapäivinä voidaan tuoda suurempia ja vaikuttavampia asetelmia, kun taas paastonaikaan sopii yksinkertaisuus. Pitkäperjantaina alttarilla on viisi tummanpunaista ruusua muistuttamassa Jeesuksen haavoista. Marianpäivänä alttarilla voi olla valkoisia liljoja. Lisää ideoita on yllämainitussa oppaassa. On tosi hienoa, jos kesäkaudella kukat ovat luonnonkukkia tai ne on tuotu seurakuntalaisten omasta pihasta.
Kun nykyään pyritään suosimaan ekologisuutta ja lähituotantoa, on selvää, että samat periaatteet koskevat myös niitä kukkia, jotka seurakunta tuo kirkon alttarille. Miksi ostaa kukkia, jotka on tuotu Suomeen lentokoneella kaukaa, kun kauneimmat ja sopivimmat kukat saadaan läheltä, omasta pihasta tai läheisestä puutarhasta? Ruotsissa jotkut seurakunnat ovat ruvenneet jopa kasvattamaan itse alttarikukkia.
Miksi ostaa kukkia, jotka on tuotu Suomeen lentokoneella kaukaa, kun kauneimmat ja sopivimmat kukat saadaan läheltä, omasta pihasta tai läheisestä puutarhasta?
Teksti julkaistu Sanansaattajassa 14/19.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Joulukeräys 2024 pakolaislapsille ja -nuorille Ugandassa
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Toivo paremmasta tulevaisuudesta
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit