-
Connector.
sanansaattaja • Kolumni
Maailman paras
28.11.2017
Mitä sellaista kirkolla on, mitä muilla ihmisläheisillä organisaatioilla ei ole? Vastaus tiivistyy suomen kielessä kuuteen kirjaimeen: Jeesus.
Olen viimeisen vuoden aikana ollut mukana valmentavan johtajuuden koulutuksessa, jossa olemme käsitelleet erittäin mielenkiintoisia teemoja. Viimeisimmän lähijakson aiheena oli organisaation identiteetti ja brändäys.
Brändi on asiakkaan mielikuva tuotteesta (tai ihmisestä tai palvelusta – ihan mistä vain). Myyjällä on oma tavoitemielikuvansa, jota hän haluaa viestiä ja toivoo, että asiakkaan kokemus vastaisi tavoitetta. Hyvä brändin tunnistaa siitä, että se lunastaa tuotteen asiakaslupauksen joka kerta, jokaisen asiakkaan kohdalla. Nyt rehellisesti: kuinka moni meistä pystyy lupaamaan jotain sellaista, jonka voimme lunastaa joka kerta, jokaisen kohtaamisen yhteydessä todeksi? Entä kuinka moni seurakunta pystyy lupaamaan sellaisen jumalanpalveluksen, että se jokainen kerta puhuttelee ja koskettaa jokaista penkinkuluttajaa?
Hankin erään brändäyksestä kertovan kirjan tuota lähijaksoa varten. Sitä lukiessani jäin miettimään Jeesuksen brändiä ja asiakaslupausta. Mitä Jeesus lupaa? Hän sanoo itsestään muun muassa näin: ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.” Aika kova! Toisessa kohtaa Jeesus sanoo, että hän on tie, totuus ja elämä.
Jeesus ei lupaa seuraajilleen helppoa elämää. Hän ei lupaa glooriaa, rikkauksia tai vaikutusvaltaisia paikkoja yhteiskunnassa. Hän ei lupaa sitä, että kaikki sairaudet paranisivat elinaikanamme. Jeesuksen asiakaslupaus on kaikkia näitä kovempi: hän lupaa olla tie pelastukseen, hän lupaa olla totta, hän lupaa olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti ja vielä senkin jälkeen. Tämän lupauksen Jeesus lunastaa joka kerta, jokaisessa kohtaamisessa, jokaisen ihmisen kanssa, joka tahtoo tulla sisään hänen kauttaan.
Jeesuksen asiakaslupaus on itse asiassa niin valtava, että kukaan muu ei voi sitä täyttää. Jeesus on siis maailman paras. Miten on sitten Jeesuksen brändäämisen laita? Tietääkö maailma, että meillä – kristityillä – on maailman paras tuote (sallinette kielikuvan tässä asiayhteydessä)? Kerrankin jotain, jossa ei ole parasta ennen -päiväystä tai takuuta kahdeksi vuodeksi, niin että jo ostaessa tietää, että tuote kestää tasan sen kaksi vuotta.
Hankin erään toisenkin kirjan liittyen tähän valmennuskoulutukseen. Norjalaisen Erik Bertrand Larssenin kirjan, jonka nimi on Paras. En ole vielä ehtinyt lukea kirjaa, mutta ihailen sitä suomalaisittain jopa yksinkertaisen röyhkeää rohkeutta antaa kirjan nimeksi Paras.
Mitäpä jos tällä samalla ”vähemmän on enemmän” -mentaliteetillä kertoisimme ei vain parhaasta, vaan maailman parhaasta asiakaslupauksesta ja lupauksen lunastajasta?
Jeesus – maailman paras.
Teksti on julkaistu Sanansaattajassa 47/17.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit
- Kellosepän aarre