Maailman paras 

 

Mitä sellaista kirkolla on, mitä muilla ihmisläheisillä organisaatioilla ei ole? Vastaus tiivistyy suomen kielessä kuuteen kirjaimeen: Jeesus.

Olen viimeisen vuoden aikana ollut mukana valmentavan johtajuuden koulutuksessa, jossa olemme käsitelleet erittäin mielenkiintoisia teemoja. Viimeisimmän lähijakson aiheena oli organisaation identiteetti ja brändäys.

Brändi on asiakkaan mielikuva tuotteesta (tai ihmisestä tai palvelusta – ihan mistä vain). Myyjällä on oma tavoitemielikuvansa, jota hän haluaa viestiä ja toivoo, että asiakkaan kokemus vastaisi tavoitetta. Hyvä brändin tunnistaa siitä, että se lunastaa tuotteen asiakaslupauksen joka kerta, jokaisen asiakkaan kohdalla. Nyt rehellisesti: kuinka moni meistä pystyy lupaamaan jotain sellaista, jonka voimme lunastaa joka kerta, jokaisen kohtaamisen yhteydessä todeksi? Entä kuinka moni seurakunta pystyy lupaamaan sellaisen jumalanpalveluksen, että se jokainen kerta puhuttelee ja koskettaa jokaista penkinkuluttajaa?

Hankin erään brändäyksestä kertovan kirjan tuota lähijaksoa varten. Sitä lukiessani jäin miettimään Jeesuksen brändiä ja asiakaslupausta. Mitä Jeesus lupaa? Hän sanoo itsestään muun muassa näin: ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.” Aika kova! Toisessa kohtaa Jeesus sanoo, että hän on tie, totuus ja elämä.

Jeesus ei lupaa seuraajilleen helppoa elämää. Hän ei lupaa glooriaa, rikkauksia tai vaikutusvaltaisia paikkoja yhteiskunnassa. Hän ei lupaa sitä, että kaikki sairaudet paranisivat elinaikanamme. Jeesuksen asiakaslupaus on kaikkia näitä kovempi: hän lupaa olla tie pelastukseen, hän lupaa olla totta, hän lupaa olla kanssamme joka päivä maailman loppuun asti ja vielä senkin jälkeen. Tämän lupauksen Jeesus lunastaa joka kerta, jokaisessa kohtaamisessa, jokaisen ihmisen kanssa, joka tahtoo tulla sisään hänen kauttaan.

Jeesuksen asiakaslupaus on itse asiassa niin valtava, että kukaan muu ei voi sitä täyttää. Jeesus on siis maailman paras. Miten on sitten Jeesuksen brändäämisen laita? Tietääkö maailma, että meillä – kristityillä – on maailman paras tuote (sallinette kielikuvan tässä asiayhteydessä)? Kerrankin jotain, jossa ei ole parasta ennen -päiväystä tai takuuta kahdeksi vuodeksi, niin että jo ostaessa tietää, että tuote kestää tasan sen kaksi vuotta.

Hankin erään toisenkin kirjan liittyen tähän valmennuskoulutukseen. Norjalaisen Erik Bertrand Larssenin kirjan, jonka nimi on Paras. En ole vielä ehtinyt lukea kirjaa, mutta ihailen sitä suomalaisittain jopa yksinkertaisen röyhkeää rohkeutta antaa kirjan nimeksi Paras.

Mitäpä jos tällä samalla ”vähemmän on enemmän” -mentaliteetillä kertoisimme ei vain parhaasta, vaan maailman parhaasta asiakaslupauksesta ja lupauksen lunastajasta?

Jeesus – maailman paras.

Teksti on julkaistu Sanansaattajassa 47/17.

Jaa tämä artikkeli



Lisää artikkeleita: