-
Connector.
sanansaattaja • Viikon nosto
Myanmarin monimutkainen kriisi
21.09.2017
YK on ilmoittanut, että Myanmarissa on käynnissä ”oppikirjaesimerkki etnisestä puhdistuksesta”. Tilanne näyttää paikan päällä erittäin mutkikkaalta.
Myanmarissa asuu 135 heimoa kielineen ja kulttuureineen. Valtaosa maan 52 miljoonasta asukkaasta on burmalaisia. Maan yhtenäisyys rakoilee, sillä osavaltioiden alueilla on paikallisarmeijoita, jotka ajavat heimojen oikeuksia ja jopa itsenäistymispyrkimyksiä. Maan nykyinen hallinto käy alueellisia rauhanneuvotteluja. Levottomuuksia ei helpota laaja huumebisnes, johon liittyvä korruptio iskee koko maan asukkaisiin.
Yhdeksänkymmentä prosenttia myanmarilaisista on buddhalaisia. Kristittyjä Myanmarissa on vain noin 5 prosenttia.
– Joillakin heimoalueilla valtaosa väestöstä on kääntynyt kristityiksi. Tietyillä alueilla enemmistö väestöstä voi olla kristittyjä. Täällä on perustuslaillinen uskonnonvapaus, mutta se ei aina toteudu. Kokoontumisvapautta on rajoitettu aivan viime päivinäkin. Esimerkiksi jotkut ammatit ovat kristittyjen saavuttamattomissa, Evankeliumiyhdistyksen lähetystyöntekijä Sirkka-Liisa Huhtinen kertoo.
Myanmarissa on myös vanha muslimivähemmistö. Huhtisten kotikaupungissa Yangonissa muslimeja ja moskeijoita näkyy paljon. Hinduja maassa on vain muutama prosentti.
Myanmarin nationalistisesti värittynyt theravada-buddhalaisuus on synnyttänyt maahan buddhalaisia väkivaltaisia ääriliikkeitä, joissa on havaittavissa samanlaisia piirteitä kuin Intian väkivaltaisesti radikalisoituneissa hinduliikkeissä.
Ei kriisi, vaan kriisejä
Sirkka-Liisa ja Pekka Huhtisen mukaan Myanmarin kriiseistä tulee puhua monikossa. Ihmisoikeusaktivisti ja valtionkansleri Aung San Suu Kyin johtama tuore siviilihallinto on saanut käsiteltäväkseen monia kriisipesäkkeitä. Näistä tunnetuin sijaitsee Rakhinen osavaltiossa.
– Kriisin syyt ovat syntyneet vuosikymmenien, ellei satojen aikana ja kärjistyneet viime vuosikymmeninä. Rakhine-osavaltion alue on vanhastaan ollut portti Intiasta Burmaan. Burmalaiset eivät pidä rohingyalaisia burmalaisina vaan maahan tulleena bengali-heimona, lähetystyöntekijä Pekka Huhtinen kertoo paikan päältä.
Kriisiin liittyvät sekä heimolliset että uskonnolliset ristiriidat. Muslimiväestön osuus on kasvanut ja paikan päällä huhutaan maahan saapuneen Bangladeshin kautta paljon laittomia siirtolaisia. Bangladeshin raja-alueella toimii rohingya-muslimien vapautusarmeija, joka ajaa hallinnollista itsenäisyyttä.
– En pidä mahdottomina väitteitä muslimiarmeijan kytköksistä al-Qaida -järjestöön ja talibaneihin. Jos tämä pitää paikkansa, on tilanne enemmän kuin mutkikas, Huhtinen jatkaa.
Konfliktin osapuolina ovat Myanmarin hallitusta edustavat poliisi- ja sotilasjoukot sekä rohingya-muslimien kapinallisarmeija.
– Kärsijöitä ovat kaikki siviilit. Olemme nähneet viime päivinä uutiskuvia alueelta paenneista rohingya-perheistä lapsineen ja vanhuksineen. Bangladesh ei ole aiemmin ottanut rohingya-pakolaisia vastaan, mutta nyt tilanne on pakon edessä muuttunut. Bangladesh tarvitsee nyt kansainvälisen yhteisön apua inhimillisen hädän lievittämiseksi, Sirkka-Liisa Huhtinen kertoo.
Myanmar Institute
of Lutheran Theology
Huhtiset työskentelevät Myanmarin luterilaisen teologisen instituutin parissa. Instituutin historiallinen ensimmäinen lukuvuosi lähestyy loppuaan ja toista lukuvuotta ideoidaan. Instituutti sijaitsee Yangonin kaupungissa, joka on noin 700 ajokilometrin päässä Rakhinen osavaltiosta.
– Toistaiseksi kriisi ei ole vaikuttanut elämäämme ja toimintaamme. Rakhinen kriisi ei näy Yangonin katukuvassa. Tilanteen kansainvälisistä ulottuvuuksista ollaan kyllä huolistuneita. Paikalliset pitävät ulkomaisten tiedotusvälineiden uutisointia yksipuolisena, sillä niissä ei huomioida heidän mukaansa riittävästi historiallisia taustatekijöitä, Sirkka-Liisa Huhtinen päättää.
Teksti julkaistu viikon 38 Sanansaattaja-lehdessä.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit
- Kellosepän aarre