-
Connector.
sanansaattaja • Kolumni
Itse itsensä tehnyt mies
13.11.2018
Englannin kielessä on hauska ilmaus: self-made man. Kirjaimellisesti käännettynä se tarkoittaa itse itsensä tehnyttä miestä tai ihmistä. Fraasin juuret juontavat 1800-luvun alkupuolen Yhdysvaltoihin. Sillä viitataan henkilöön, joka on heikosta lähtötilanteesta huolimatta noussut menestykseen ahkeruutensa ja sinnikkyytensä ansiosta. Hän on saavuttanut korkean aseman ja suuren omaisuuden ilman perhesuhteiden apua tai perittyä varallisuutta. Suomen kielessä puhutaan kutakuinkin samassa merkityksessä oman onnensa sepästä.
Oman onnensa seppää on helppo ihailla. Hänellä on lujaa tahtoa, hän on valmis tinkimään hetkellisistä mukavuuksista suuremman päämäärän hyväksi. Ilman tällaisia henkilöitä moni liikeyritys olisi jäänyt perustamatta, moni keksintö keksimättä, moni taideteos tekemättä ja moni urheilun huippusuoritus syntymättä. Oman onnensa sepät koituvat usein siunaukseksi lähipiirilleen, yhteiskunnalle ja koko maailmalle.
On kuitenkin hyvä muistaa, ettei itse itsensä tehneitä miehiä ja naisia ole syvällisessä mielessä olemassakaan. Me olemme kaikki saamapuolella. Se, että ylipäätään olemme olemassa, on lahjaa aiemmilta sukupolvilta. Jotta ihmisestä on edes teoriassa mahdollista kasvaa oman onnensa seppä, on muiden täytynyt hänet siittää, synnyttää, ruokkia, pestä, kasvattaa…
Me emme ole itseriittoisia. Olemme lähtökohtaisesti riippuvaisia toisista. Kaikista ei myöskään ole takomaan omaa onneaan samalla voimalla. Suonissamme kohisee paitsi esi-isien veri, myös taipumus verisuonitauteihin.
Kristinuskon ajatus elämän lahjasta ulottuu sukupuiden juuriakin syvemmälle. Meidän esiäitimme eivät olleet itseriittoisia, eivätkä heidän äitinsä. Perinteiset filosofiset jumalatodistukset kumpuavat siitä oivalluksesta, että koska maailma ei ole itseriittoinen, täytyy maailman olla olemassa maailmasta itsestään riippumattomasta syystä. Tämä perimmäinen syy – liikkumaton liikuttaja, muuttumaton muuttaja tai millä nimellä sitä kutsutaankaan – on Jumala.
Kyse on siis luomisesta, mutta tavalla, joka ei tyhjene menneisyyteen. Kuten 1900-luvun merkittävimpiin filosofeihin lukeutuva Ludwig Wittgenstein on huomauttanut: ”On merkillistä, että sanotaan ’Jumala on luonut maailman’, ei ’Jumala luo jatkuvasti maailmaa’. Miksi tosiseikan, että maailma on alkanut olla, pitäisi näet olla suurempi ihme kuin sen, että se jatkaa olemassaoloaan.”
Toisessa Mooseksen kirjassa Jumala ilmoittaa nimekseen ”Minä olen se joka olen”. Tapa, jolla Jumala esittelee itsensä, korostaa, ettei Jumala ole asia maailman muiden asioiden joukossa. Edes samassa yhteydessä mainittu Jahve ei ole nimi perinteisessä mielessä. Sen on arveltu tarkoittavan esimerkiksi ’hän on’, ’oleminen’ tai ’hän, joka aiheuttaa olevan olemisen’.
Perinteisten jumalatodistusten filosofinen päättely ja Raamatun ilmoitus korostavat siis samaa asiaa: maailman olemassaolo on täysin riippuvainen Jumalasta. Se siitä itseriittoisuudesta, siis.
Jaa tämä artikkeli
Lisää artikkeleita:
- Siionin kannel ja Raamattu, laulujen raamattuviitteet ja raamattupohja
- Syksy on talouden suunnittelun aikaa
- Matti Rusama Seinäjoelle ja uusi yhteistyösopimus Ugandaan
- Työ jatkuu Ugandassa ja Virossa sekä muita kuulumisia hallituksen kokouksesta
- Joulukeräys 2023: Aurinko nousee Japanissa
- Kotimatkalla juhlavuoden kunniaksi
- Joulukeräys 2022: anna joululahja – sytytä valo pimeään
- Suuri lahjoitus Keski-Pohjanmaalla: alueelle palkataan nuorisotyöntekijä
- Taisto Sokka vihittiin pastoriksi Ugandassa
- Tervetuloa uudet työntekijät ja uusi messuyhteisö
- Anna ja Taisto Sokka lähetettiin työhön Ugandaan
- Kitara auttoi muusikkoa peittämään ujouden
- KEO saa hallintojohtajan
- Verkkoraamattukoulu jatkuu
- Riippuuko kirkon tulevaisuus prosenteista?
- Teologit ja seurakuntalaiset, opiskelkaa Raamatun alkukieliä!
- Joko kelpaisin itselleni?
- Turun yössä on rukoiltu monta rukousta
- Nuorten ikäluokkaa ei ole menetetty
- Siunattua pääsiäistä!
- Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan pääkaupunkiseudulla
- Park 7 -yhtyeen yhdysvaltalaissingle julki!
- Ilon avain on tyytyväisyys
- Myanmarissa rauhaa etsimässä
- Soli Deo Gloria
- Olemmeko uskontomarkkinoilla?
- Teologia opettaa ja haastaa
- Maskinaamat koolla
- Seurakuntaelämää keskellä Siperiaa
- Tasankojen ja vuorien maa
- Rippikoulut alkoivat poikkeusoloissa
- Jumalan johdatusta
aivoinfarktista selviämisessä - Vuosikokous Tampereen evankeliumijuhlilla syyskuussa
- Hallitus kokoontui: Kiitokset poikkeusolojen keskelle
- Kevätkeräyksellä rakennetaan yhdessä uutta Karkkuun
- Yhdistyksen syyskokous pidettiin Helsingissä
- Myös lasten festarit
- Lähetyskenttien isät
- Stephen Wan, katupoika Jubasta, on tehnyt pitkän matkan Tampereen Luther-talolle
- ”Kirjoitan kamppailuni lauluihini”
- Diktatuuriakin vahvempi voima
- Severin sävelet
- Tuhlaajapojan paluu
- ”Adrenaliinia riitti”
- Elämän värit
- Kellosepän aarre