Lehtitilaukset

Erinomaista luettavaa sinulle tai lahjaksi ystävällesi!

» Sanansaattaja
» nuorille Nuotta
» lapsille Vinkki

Siirry tilauslomakkeelle

 

Sanansaattaja - evankelisen kansan viikkolehti

Markku Koivisto Sanansaattajassa: Kaste ja ehtoollinen tuovat Jumalan armon lähelle syntistä

– Tässä elämäntilanteessa minua kiinnostaa sellainen liturgia, jossa Jumala palvelee minua ja minä saan vastaanottaa hiljaisena ja kiitollisena pelastuksen armosta, toteaa ulkomailla asuva ja anglikaanisen kirkon toimintaan osallistuva Nokia Mission entinen johtaja Markku Koivisto. 

– Olen matkalla uuteen. Olen tehnyt väärin ja joutunut siitä tilille. Huomaan, että Jumala auttaa minua parantumisprosessissa. Tie ei ole helppo. Se on kaita tie!

Markku Koivisto on havainnut, että anglikaanisen kirkon liturgia poikkeaa joissakin kohdin luterilaisesta.

– Luterilainen liturgia keskittyi ainakin ennen ihmisen pelastumiskysymykseen. Siis elämämme tärkeimpään asiaan. Myös anglikaanisessa liturgiassa näkyy usko suureen Jumalaan syntisen ihmisen pelastajana. Mutta täällä häntä ylistetään Kaikkivoipana Jumalana, joka on luonut meidät, huolehtii meistä joka päivä ja johtaa kansojen kohtaloita. Sen lisäksi iloitaan pelastuksesta, jonka Jumala on meille tuonut.

Pelastus
tulee todeksi

Anglikaaniset jumalanpalvelukset voivat poiketa toisistaan hyvin paljon. On korkeakirkollisia tilaisuuksia, joissa lauletaan virsiä, mutta  myös kovin vapaamuotoisia tilaisuuksia, joissa kitarat soivat ja jopa rummuilla saatetaan kevyesti tahdittaa laulua.

Millaisia kokemuksia sinulla on anglikaanisista seurakunnista, ja mitä luterilainen kirkko voisi oppia anglikaaneilta, Markku Koivisto?

– Olen käynyt erilaisissa jumalanpalveluksissa. Karismaattisissa jumalanpalveluksissa korostuu se, mitä ihminen voi tehdä Jumalalle, kun hän saa ylistää Jumalaa pelastuksesta ja armosta. Mutta tässä elämäni tilanteessa minua kiinnostaa enemmän sellainen liturgia, jossa Jumala palvelee minua ja minä saan vastaanottaa hiljaisena ja kiitollisena pelastuksen armosta. Minua miellyttää rikas ehtoollisliturgia, jossa pelastus tulee todeksi silmieni edessä. Liturgiassa saan omistaa Jumalan pelastusteon kohdalleni. Se on hienoa. Esimerkiksi suitsutus antaa elävän kokemuksen rukouksesta ja Jumalan läsnäolosta. Usein auringon säteet kirkon yläikkunoista läpäisevät suitsutussavun. Näyttää kuin rukous ja Jumalan läsnäolo yhdistyisivät. Toivon pääseväni osalliseksi Jumalan suurista pelastusteoista Kristuksessa.

– Täällä jumalanpalvelukset virret ovat iloisia ja vauhdikkaita ja ne veisataan seisten. Tulee mieleen Siionin kanteleen laulut. Kaikki veisaavat innokkaasti. Tunnelma on vähän sama kuin evankeliumijuhlilla, Koivisto vertaa.

– Anglikaanisen kirkon liturgia on luontevaa ja hengittävää. Sitä ei koe pakkopullana niin kuin monesti Suomessa. Liturgia on elävää ja seurakuntalaiset osallistuvat siihen.

Olet aiemmin todennut olevasi herätysliiketaustaltasi evankelinen. Mitä kaste sinulle merkitsee tässä ja nyt?

– Kaste merkitsee minulle kaikkea. Kastettuna olemisen tietoisuus auttoi minua jo pikku poikana ymmärtämään, että Jumala on totta. Nyt omaan menneeseen vaellukseen katsominen kauhistuttaa. Ainoa lohdutus on, että Jumalan pelastava teko on jo tehty kohdallani! Kaste kertoo, että Kristuksen hankkima pelastus ja autuus ovat totta minunkin kohdallani, Markku Koivisto sanoo.

Mistä Markku Koivisto saa iloa ja lohdutusta? Lue koko haastattelu Sanansaattajan numerosta 35/2013.

Teksti: Antti Laato
Kuva: Sanansaattajan arkisto

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
https://keokarkku.fi/lyhytkurssi/raamattu-lahetysteologiset-paivat/

Jotta ilosanoma leviäisi

Arvo Survo