Sanansaattaja

  • Kuin kahdesta eri maailmasta

    26.2.2015  

    Jeesus kohtaa tässä kaksi täysin erilaisessa elämäntilanteessa olevaa ihmistä, fariseuksen ja syntisen naisen. He ovat kuin kahdesta eri maailmasta. Fariseuksen nimityskin jo osoittaa, että hän pyrkii hurskaaseen elämään. Naisen asema ja tilanne on aivan päinvastainen. Hän oli tunnettu syntisestä elämästä. Todennäköisesti hän oli prostituoitu.

  • Ihmisten mittarit eivät ole riittäviä

    25.2.2015  

    Evankeliumiyhdistyksen lehdillä on kunnioitettavan pitkä historia. Se on samalla osoitus siitä, että mitkään muut lehdet eivät korvaa evankeliselle kansalle Sleyn omia lehtiä. Ne ovat aina olleet rohkeasti ja iloisesti evankelisia ja uineet tarvittaessa vastavirtaankin, jos totuuden sana on sitä vaatinut. Ja usein on vaatinut, sen lehtien historia osoittaa.

  • Kaipuu yhtenäiskulttuuriin elää

    25.2.2015  

    Pietarsaarelaisen ystäväni, teologi ja turkistarhaaja Kristian Nymanin blogi käsittelee usein oman aikamme johtavaa ideologista taistelua eli seksuaalivallankumousta, jonka edessä kaiken ja kaikkien tulee notkistaa polvensa. Viime kesän puoluekokouksissa hyväksyttiin useita seksuaalipoliittisia aloitteita.

  • Löytävätkö ihmiset Jumalan rauhan?

    11.2.2015  

    Ihminen löytää rauhan vain Jumalassa, kirjoitti Roland Bainton ”Tässä seison” -nimisessä Lutherin elämäkerrassa lainaten ilmeisesti kirkkoisä Augustinusta. Jumalan sanan saarna voi vaikuttaa tämän rauhan, kun ihminen uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä.

  • Suuttumuksen hallintaa

    10.2.2015  

    Kasvattajilta odotetaan paljon, suuttumuksenkin osalta. Toisaalta odotetaan tiukkuutta, toisaalta ihaillaan viilipyttymäisen tyyntä, ikuisesti kärsivällistä kasvattajaa, joka ei koskaan suutu. Mutta jos aikuinen sietää minkälaista käytöstä tahansa, miten lapset oppisivat kunnioittamaan itseään ja toisiaan ja laittamaan rajat, kun jotakin vastaan rikotaan?

  • Kristinuskolle on tilausta

    10.2.2015  

    Tammikuun 25. päivänä järjestettiin Helsingissä rock-klubi Tavastialla Jeesus valloittaa Tavastian -konsertti. Tapahtumassa esiintyivät Kari Peitsamo, Jukka Tolonen, Hanna-Maria Helenius, Marzi Nyman, Hillel Tokazier sekä Jukka Leppilampi. Tilaisuudessa käytti puheenvuoron evankelista Anne Pohtamo.

  • Uuden liiton aika alkaa

    7.2.2015  

    Pyhä perhe on jälleen matkalla. Jeesuksen syntymästä ja ympärileikkaamispäivästä on kulunut jo yli kuukausi. Emme tiedä, joutuiko Maria kantamaan Jeesusta sylissään vai oliko Joosef saanut hankittua aasin. Oltiin matkalla kohti Jerusalemin suurta ja kuuluisaa Herodeksen temppeliä. Se oli todella suuri.

  • Yhteiskunta ja kansalaiset eivät voi olla eri asia

    4.2.2015  

    Kristillisiä kouluja on maassamme kuusitoista. Niiden lisäksi on selkeästi kristillisiä päiväkoteja tai varhaiskasvatuspaikkoja, kuten niitä nykyisin kutsutaan.

  • Ainoa varma tapa pelastua

    4.2.2015  

    Maanosaamme koetellaan. Tuhannet radikalisoituneet eurooppalaismuslimit ovat lähteneet taistelemaan islamilaisen valtion asian edestä. Terrori-iskut ja niiden uhka ravistelevat perusturvallisuutta.

  • Eikö mikään riitä?

    29.1.2015  

    Vaimoni tuli koulusta ja kertoi, kuinka oppilaat joululoman jälkeen olivat kovin levottomia. Kesti kauan ennen kuin he rauhoittuivat tunnin alussa. Oppitunnin ei tulisi alkaa opettajan nuhdesaarnalla: ”Olkaa nyt kaikki hiljaa”. Opettajan tullessa luokkaan oppilaiden tulisi jättää omat asiansa ja keskittyä koulunkäyntiin.

  • Painopiste olkoon sanalla kirkko

    28.1.2015  

    Evankelinen historiapäivä viime viikolla paljasti sen, miten sitoutuneita liikkeen vanhat vaikuttajat olivat kristillisen kirkon rakentamiseen. Herätysliikkeen väki on ollut ja on Kristuksen kirkon sanomasta syttynyttä kansaa. Se on halunnut saada kirkon vaikutuksen myös niiden ihmisten keskuuteen, jotka eivät sen sanomasta ole eläneet.

  • Sinun käskystäsi ja Sinun kanssasi

    28.1.2015  

    Nyt tammikuussa olen käynyt kahta lähetyskurssia. Toinen niistä on vuoden alussa alkanut Sleyn lähetyskurssi, jonka puitteissa olemme ehtineet jo kahdesti olla koolla Karkun evankelisella opistolla. Parinkymmenen hengen joukolla olemme pohtineet paikkaamme lähetystyössä, syventyneet työn perustaan ja tutustuneet Afrikkaan ja siellä tehtävään työhön.

  • Salattu messias

    22.1.2015  

    Jeesuksen julkinen toiminta alkoi kansanjoukkojen suosiolla. Markus kertoo, että kun Jeesus oli ajanut miehestä synagogassa saastaisen hengen ja parantanut Pietarin anopin, koko Kapernaumin kaupunki oli kerääntynyt sen oven eteen, jonka sisäpuolella Jeesus oli.

  • Tekniikka voi lisätä yksinäisyyttä

    21.1.2015  

    Vanhastaan on arveltu, että suomalaisuuteen kuuluu jonkinlainen tarve erakoitumiseen. Kerrotaanhan erään suomalaisen muuttaneen pois joen alajuoksulta, kun virtaa pitkin hänen asumuksensa kohdalle kulkeutui veistetty puun lastu. Monille erakoituminen eli sosiaalisten kohtaamisten puuttuminen on kipeä, ei-toivottu asia. Yksinäisyydestä näyttää muodostuvan eräänlainen kansantauti.

  • Ensin juutalaisille

    21.1.2015  

    Jumala aloitti pelastustyönsä historiallisen toteutuksen Israelista. Miksei Hän antanut poikansa syntyä jossain nykyisen Suomen syrjäkulmilla ja lähettänyt sen aikaisia suomalaisia viemään evankeliumia eli ”hyvää sanomaa” maan ääriin? Emme tiedä, eikä tarvitsekaan tietää.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Helmiviikonloppu senioreille
Maata Näkyvissä Junior
Äiti ja poika
Credo
Naisten pysäkki
Gospelkurssi

Jotta ilosanoma leviäisi

Turkka Aaltonen