Sanansaattaja

  • Salattu messias

    22.1.2015  

    Jeesuksen julkinen toiminta alkoi kansanjoukkojen suosiolla. Markus kertoo, että kun Jeesus oli ajanut miehestä synagogassa saastaisen hengen ja parantanut Pietarin anopin, koko Kapernaumin kaupunki oli kerääntynyt sen oven eteen, jonka sisäpuolella Jeesus oli.

  • Tekniikka voi lisätä yksinäisyyttä

    21.1.2015  

    Vanhastaan on arveltu, että suomalaisuuteen kuuluu jonkinlainen tarve erakoitumiseen. Kerrotaanhan erään suomalaisen muuttaneen pois joen alajuoksulta, kun virtaa pitkin hänen asumuksensa kohdalle kulkeutui veistetty puun lastu. Monille erakoituminen eli sosiaalisten kohtaamisten puuttuminen on kipeä, ei-toivottu asia. Yksinäisyydestä näyttää muodostuvan eräänlainen kansantauti.

  • Ensin juutalaisille

    21.1.2015  

    Jumala aloitti pelastustyönsä historiallisen toteutuksen Israelista. Miksei Hän antanut poikansa syntyä jossain nykyisen Suomen syrjäkulmilla ja lähettänyt sen aikaisia suomalaisia viemään evankeliumia eli ”hyvää sanomaa” maan ääriin? Emme tiedä, eikä tarvitsekaan tietää.

  • Pelkoon vai Herran pelkoon?

    14.1.2015  

    ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa”, aloittaa Martti Luther Vähän katekismuksen käskyjen selityksensä. Oikea Herran pelko on kunnioitusta Jumalaa ja hänen sanaansa kohtaan. Se ei ole pelossa elämistä, kuten pakanuudessa eletään vielä nykyäänkin. Herran pelkääminen ja rakastaminen koetaan kuitenkin usein pelkäksi lain saarnaksi, jonka tarkoituksena on paljastaa meidän syntimme.

  • Juutalaislähetys oli jo varhain Sleyn tavoitteena

    8.1.2015  

    Evankeliumiyhdistyksen hallitus päätti joulukuussa avata uuden lähetyskentän Israeliin. Lähetystyötä juutalaisten parissa oli kuitenkin viritelty Sleyssä jo yli sata vuotta sitten. 

  • Tähti hukassa?

    8.1.2015  

    Virsikirjamme virsi 600, jonka sanoittaja on marttyyrikuoleman Natsi-Saksassa kokenut pappi Dietrich Bonhoeffer, on monen suosikkivirsi. Kuinka monta kertaa se lieneekään soinut esimerkiksi radion aamuhartauksissa. Siinä lauletaan hyvyyden voiman ihmeellisestä suojasta. Siinä pyydetään pahan vallan kasvaessa ympärillä, että Jumala antaisi kuulua vahvempana toisesta maailmasta tulevan äänen.

  • Sadasneljäskymmenes toimintavuosi

    8.1.2015  

    Käsissäni on Sanansaattajan näköispainos 3. päivältä tammikuuta vuonna 1876. Sen jälkeen lehti on ilmestynyt keskeytyksettä myös kansalaissodan ja viime sotien aikana. Lehti aloittaa siis nyt 140. toimintavuotensa. 

  • Joulu on koskettava juhla

    17.12.2014  

    Vietämme joulua koko maailman Vapahtajan syntymäjuhlana ympäri maailmaa. Siksi voimme sanoa, että joulu on kirjaimellisesti koskettava juhla. Ensimmäisenä jouluna taivas kosketti maata, kun Jumala syntyi ihmiseksi. Muutamaa kuukautta aikaisemmin Jeesus oli vielä äitinsä kohdussa. Silloin hän sai, niin ikään oman äitinsä kohdussa olleen, Johannes Kastajan hypähtämään ilosta.

  • Milloin vietät joulusi?

    16.12.2014  

    ”Eikö apteekin eteen tänä vuonna laitetakaan joulukuusta?”, asiakkaamme kyseli marraskuun puolivälissä. Ensimmäiset suurten markettien joulunavausmainokset oli jaettu kotiin, ja kauppojen käytävät olivat täyttyneet joulumakeisista. Yritin parhaani mukaan tyynnytellä asiakastamme, ja sanoin, että kyllä kuusi tuodaan aikanaan, mutta ei vielä nyt.

  • Tarvitsemmeko some-uudistuksen?

    10.12.2014  

    Viime lauantaina juhlittiin Suomen itsenäisyyttä. Oli kauniisti tehty, että presidentin linnan peruskorjattuihin tiloihin oli kutsuttu itsenäisyyteemme merkittävimmällä tavalla vaikuttaneita iäkkäitä Suomen kansalaisia, sotiemme veteraaneja.

  • Juhlavalmisteluja

    9.12.2014  

    Kristillisestä kasvatuksesta tulee ensimmäisenä mieleen Raamatun kertomusten ja rukoilemisen opettaminen. Mutta jos kristillinen kasvatus jäisi siihen, olisi käytössä melko kapea kaistale kaikista mahdollisuuksista. Yksi osa kristillistä kasvatusta on yhteisten juhlien ja tapahtumien järjestäminen.

  • Pelastus on valmiina

    5.12.2014  

    Ennen Jeesuksen julkisen toiminnan alkua Johannes Kastaja julisti Juudean autiomaassa hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta. Hän valmisti tietä Herralle saarnaamalla parannusta. Jeesus julisti ilosanomaa ja halusi ihmisten uskovan sen. Jeesus kertoi, millaisena Jumalan valtakunta tulee nyt-hetkeen ja millaisena sitten, kun Ihmisen Poika palaa takaisin aikojen lopulla.

  • Perinteinen avioliitto kaatui äänin 105–92

    3.12.2014  

    Eduskunta äänesti kansalaisaloitteen pohjalta viime perjantaina homojen ja lesbojen oikeudesta solmia avioliitto ja adoptoida lapsia. Lakivaliokunta oli esittänyt aloitteen hylkäämistä yhden äänen enemmistöllä. Eduskunnan enemmistö asettui kannattamaan uutta avioliittokäsitystä äänin 105-92.

  • Sijoitus loppuelämäksi

    3.12.2014  

    Tiedätkö, millainen on afrikkalainen rakennuskulttuuri? Keniassa ollessani kuulin ja näin sen olevan kovin erilaisen verrattuna siihen, mihin olen täällä Suomessa tottunut. Meillä talot tehdään kestäviksi. Rakennamme huolella, koska ajattelemme, että talon on kestettävä pitkän aikaa, yleensä ainakin oman elämän ajan.

  • Ole Jumalan hullu

    28.11.2014  

    Pohdi tilannetta, jossa Jeesus ja opetuslapset olivat. Jeesus ei ollut edeltä käynyt edessä näkyvässä kylässä. Silti hän tiesi etukäteen sanoa, että kylästä oli noudettavissa kiinni sidottu aasinvarsa. Lisäksi hän opasti opetuslapsiaan sanomaan tuntemattomille kylän asukkaille, että Herra tarvitsee niitä, mutta palauttaa lainan pian.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Helmiviikonloppu senioreille
Maata Näkyvissä Junior
Äiti ja poika
Credo

Jotta ilosanoma leviäisi

Juhana Tarvainen