Sanansaattaja

  • Tiesitkö tämän uskosta: Mihin pappeja tarvitaan?

    27.5.2015  

    Augsburgin tunnustuksen viides artikla käsittelee kirkon virkaa. Heti aluksi lausutaan kaksi tärkeää totuutta: ”Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.” Siis: viran tarkoitus on saattaa ihmiset kristilliseen uskoon. Tähän pappeja tarvitaan!

  • Piispa otti raikkaasti kantaa kirkon viestintään

    27.5.2015  

    Kirkko ja kirkollinen viestintä ovat aina ympäröivän yhteiskunnan puristuksessa. ”Muukalaisia me olemme”, on vanha, mutta edelleen oikeaan osuva sanonta. Piispa Seppo Häkkinen otti raikkaasti kantaa kirkolliseen viestintään kirkkopäivien yhteydessä pidetyillä kirkon viestintäpäivillä. Viestintä ei kaikilta osiltaan ole ollut onnistunutta. Häkkinen vertasi kirkollista viestintää enkeliin.

  • Mikä ohjaa opetusta?

    27.5.2015  

    Kolme opiskelijajärjestöä ja Seta ry, jonka tavoitteisiin muun muassa kuuluu lainsäädännön muuttaminen niin, että henkilön sukupuoli perustuu juridisesti hänen omaan ilmoitukseensa, ovat julkaisseet koulujen ja opettajien käyttöön materiaalin otsikolla Älä oleta.

  • Tiesitkö tämän uskosta: Miten taivaaseen päästään?

    18.5.2015  

    Elämän tärkein asia on päästä perille, taivaaseen. Pisin ja onnellisinkin elämä on ollut lopulta merkityksetön, jos sen jälkeen ei pääse iankaikkiseen kotiin, vaan joutuu ikuiseen eroon Jumalasta. Jotta perille pääsee, on kuljettava oikeaa tietä. Jos haluaa matkustaa Turusta Helsinkiin, on kuljettava Helsinkiin vievää tietä.

  • Risti loi edellytyksen yhteydelle

    17.5.2015  

    Evankeliumitekstissä Jeesus jättää jäähyväisiä. Kuulemme siinä pienen katkelman Jeesuksen pitkästä rukouksesta. Katkelma sisältää kolme suurta teemaa: totuus, maailmaan lähettäminen ja yhteys.

  • Kirkolla on aikaa miettiä

    13.5.2015  

    Lakivaliokunnan mietintö kirkon paikallistason rakenteita koskevan sääntelyn muuttamisesta kaatui määrävähemmistön toimesta viime viikolla kirkolliskokouksessa. Esityksessä oli, että kaikki seurakunnat olisivat siirtyneet yhtymärakenteeseen vuoteen 2019 mennessä.

  • ”Pitihän se arvata”

    12.5.2015  

    Minä en halunnut opiskella teologiaa. Tämän tein monille kysyjille selväksi, kun asiaa tiedusteltiin minulta vielä ylioppilaskirjoitusten aikaan – silloin, kun olisi muka pitänyt jo tietää, mitä tekee tulevaisuudessa.

  • Puhu Jumalalle kuin ”Kallan pappi”

    7.5.2015  

    Kotiseudullani oli sanonta: ”Puhuu kuin Kallan pappi.” Näin sanottiin ihmisestä, jonka suu kävi vähintäänkin vilkkaasti. Evankeliumissa Luukkaan mukaan, 11. luvun alussa, Jeesus opettaa opetuslasten pyynnöstä, miten rukoilla. Siinä hän opettaa myös Isä meidän -rukouksesta. Jeesus opettaa sunnuntain evankeliumissa Jumalan halusta antaa pyytäjälle.

  • Tiesitkö tämän uskosta: Kuka Jeesus oikein on?

    6.5.2015  

    Kun joku esiintyy maailmanparantajana taikka muistuttaa Jumalan käskyistä, häntä saatetaan moittia ”jeesustelusta”. Alatyylisellä ilmaisulla halutaan pudottaa itsensä toisten yläpuolelle nostanut ihminen alas muiden maata pitkin kävelevien tasolle. Vain Jeesus saa pitää vuorisaarnan. Jeesus on ihminen, mutta yhtaikaa hän on Jumala.

  • Kun hyvä ja paras joutuvat vastakkain

    6.5.2015  

    Jumalan sanan mukaan usko tulee kuulemisesta. Kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Tämä on kristillisessä kirkossa pidettävä aina mielessä. Tunnustuspykäliimme se on päässytkin. Kirkko tunnustaa sitä uskoa, joka on Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisissa ja apostolisissa kirjoituksissa sekä luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa.

  • Ruohonjuuritason diakoniaa

    5.5.2015  

    Sleyn katulähetyksen työntekijät ja vastuunkantajat ovat seitsemänkymmenen vuoden ajan tehneet työtä kaikkein vähäosaisimpien keskuudessa Helsingissä.

  • Katulähetyksellä on kokemusta

    5.5.2015  

    Eräänä synkkänä ja myrskyisenä iltana, nelisen vuotta takaperin, istuskelin Kalliossa silloisen Domus Evangelican yhteistilan mukavalla sohvalla. En enää muista mistä juttelimme yhteistilaan kokoontuneiden ihmisten kanssa, mutta yllättäen sain kutsun: ”Tule pitämään hartauspuhe katulähetyksen iltaan”.

  • Tiesitkö tämän uskosta: Miksi Ihmiset tekevät pahaa?

    30.4.2015  

    Hengellisessä puheessa kuulee sanottavan, että ihmiset ovat pahoja. Vaalien alla joku poliitikko puolestaan sanoi uskovansa, että ihmiset ovat hyviä. Voiko se olla näin mustavalkoista? Ainakaan itse en osaa nähdä maailmaa ihan kummallakaan tavalla. Joku auttaa kärsivää lähimmäistään niin, että vedet tulevat silmiin sitä ajatellessa.

  • Kaikki se kestää

    30.4.2015  

    Olemme kaikki kuulleet hirvittäviä kurkunleikkausuutisia Isiksen ja Boko Haran tekemistä kristittyjen teloituksista milloin Irakissa ja milloin Afrikan puolella. Olemmeko kuulleet niistä kristityistä, jotka julkisesti ovat kaikkien kauheuksien jälkeen antaneet teloittajille anteeksi. Heitä kuitenkin on. Miten he pystyvät siihen?

  • Yhteyden hoitaminen vahvistaa jäsenyyttä

    30.4.2015  

    Evankelinen kansa on tehnyt vuodesta 1981 alkaen yhteisiä juhlamatkoja Ruotsiin. Hyvin raamatulliseen kutsuun tulla auttamaan ”meren yli” ovat alun perin vaikuttaneet vahvasti inkerinsuomalaiset Ruotsiin muuttajat, joilla oli vahva evankelinen uskonnäkemys.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Avioliittoleiri
Seniorikurssi
Soli Deo Gloria
Raamattu- ja lähetysteologiset päivät
Isät ja isot pojat

Jotta ilosanoma leviäisi

Sami Paajanen