Sanansaattaja

  • Kitaristilegenda Jukka Tolonen: Jeesus auttoi irti huumeista

    31.8.2016  

    Muusikko Jukka Tolonen tuli uskoon vankilassa. Vaikea huumeriippuvuus jäi taakse ja elävä usko ja seurakuntayhteys tulivat tilalle. Viime keväänä hän vietti kolme kuukautta Sleyn Raamattukurssilla Karkussa.

  • Patteri ja bunkkeri

    31.8.2016  

    Keskustelu kristillisestä kirkosta nostaa aina välillä päätään. Norjan kirkon järjestöistä kertovassa artikkelissa on tästä yksi esimerkki. Lähempänä oleviakin esimerkkejä on. Suomessakin olemme viimeisten vuosien aikana lukeneet tapauksista, joissa suurikin määrä ihmisiä on jättänyt kokonaan kristillisen kirkon.

  • Kymmenen parani, yksi pelastui

    25.8.2016  

    Pyhäpäivän aihe ”kiitollisuus” sopii mielestäni huonosti saarnan teemaksi.  Tekstin ydin on nimittäin Jeesuksen parannusteko eikä kiittämisen tarpeellisuus. Tietenkin kiitos ja kiittäminen on välttämätöntä elämässä. Sitä opetetaan ja opiskellaan. Huono on, jos kotona tai koulussa ei opeteta lapsia kiittämään. Parhaiten lapsi oppii sen jäljittelemällä.

  • Elokuvasta huokuu tekijänsä maailmankuva

    25.8.2016  

    Klaus Härölle elokuva ei ole ensisijaisesti viihdettä. Palkittu ohjaaja pyrkii elokuvillaan välittämään jotain hyvää.  

  • Keisarilla voi olla halu Jumalaksi

    25.8.2016  

    Kuningas päätti tappaa kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset, koska tietäjät kertoivat, että oli syntynyt juutalaisten kuningas. Kuningas halusi ottaa Jumalan vallan ja määrätä ihmiselämästä. Kaikkea esivaltaa, siis vallanpitäjiä, voidaan pitää jossakin mielessä keisareina. Raamatun mukaan ei ole esivaltaa muuten kuin Jumalalta. Mutta esivalta ei ole Jumala!

  • ”On ihanaa tietää, että joku on tulossa käymään”

    22.8.2016  

    Pirkko Huokunan kodissa Helsingin Pohjois-Haagassa käy muutaman viikon välein vieraita Suomen Raamattuopiston lähimmäishankkeen kautta. Yhdessä käydään asioilla, ulkoillaan tai jutellaan keittiönpöydän ääressä.

  • Koulua ja koulusta elämää varten

    18.8.2016  

    Moni lapsi, nuori ja aikuinen on aloittanut koulunsa ja opiskelunsa jo, kun tämä lehti ilmestyy. Kesä vapaineen ja leikkeineen on jäänyt taakse. Ensimmäisen luokan aloittaneiden määrä lienee tänä vuonna noin 60 000 lasta. Vuonna 2009 syntyi vähän alle ja vuonna 2010 vähän yli 60 000 lasta.

  • Korvalääke ja kielikylpy

    12.8.2016  

    Kun kiukutteleva lapsi ei halua kuulla, mitä sanotaan, hän laittaa sormet korviinsa. Ei kuule hyvin, jos sormet ovat korvissa. Ei pysty puhumaan, jos pitää kielestä kiinni. Kiukutteleva ja vaivaansa valittava aikuinen toimii usein samalla tavalla. Oma tahto ja halu ajavat ihmisen tekemään kaikkea sellaista, mikä ei ratkaise ihmisen hengellistä ongelmaa, vaan pahentaa tilannetta.

  • Yhdistäviä ja erottavia tekijöitä

    12.8.2016  

    Kotimaa-lehden pääkirjoituksessa todettiin äskettäin Jumalan yhdistävän, mutta perinteen erottavan ihmisiä toisistaan. Käytännössä näin on. Kristinuskon näkökulmasta on selvää, että kaikki ihmiset ovat yhden ja saman Jumalan luomia, uskonnosta riippumatta. Ei ole monta jumalaa ikään kuin valittavaksi, eikä joka kansalla ja uskonnolla ole omaansa.

  • Syntiset samalla viivalla

    5.8.2016  

    On sanottu, että se kuva, jonka Raamattu antaa ihmisestä syntiinlankeemuksen jälkeen, on hyvin lohduton ja masentava. Se on totta. Mutta samalla tuo kuva vastaa valitettavan hyvin sitä todellisuutta, jossa elämme.

  • Kaikki kasvattavat

    5.8.2016  

    Vastasyntynyt on häkellyttävä kokemus. Synnytyssairaalassa ja ensivisiitillä lapsen kotona saattaa olla vähän vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että synnillä olisi juuri hänessä tartuntapintaa. Kristillinen opetus lähtee kuitenkin liikkeelle siitä uskolla avautuvasta tosiasiasta, että meistä jokainen on ollut samassa vaiheessa synnin läpäisemä.

  • Pyhäkoulussa lapsi saa kysyä ja vastata

    4.8.2016  

    Pyhäkoulussa jutellaan Jeesuksesta, toteaa kuusivuotias Topias Vuorenoja Sastamalasta. Sley järjestää pyhäkouluja messujen yhteydessä vapaaehtoisvoimin yli kymmenessä kaupungissa.

  • Kristityn jäähyväiset eivät ole lopulliset

    12.7.2016  

    ”Herramme Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä”, sanotaan, kun toimitetaan ruumiin siunaus.  

  • Yhteyden merkitys korostuu entisestään

    7.7.2016  

    Haapamäki Vesa 0 0 2016-07-01T10:23:00Z 2016-07-01T10:23:00Z 1 260 2112 17

  • Sley – Suomi - sanakirja

    27.6.2016  

    Näiltä termeiltä ei Evankeliumijuhlassa voi välttyä. Kokosimme perussanaston ensikertalaiselle ja vähän kokeneemmallekin juhlakävijälle. 

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
https://keokarkku.fi/lyhytkurssi/raamattu-lahetysteologiset-paivat/

Jotta ilosanoma leviäisi

Manu Ryösö