Sanansaattaja

  • Ole Jumalan hullu

    28.11.2014  

    Pohdi tilannetta, jossa Jeesus ja opetuslapset olivat. Jeesus ei ollut edeltä käynyt edessä näkyvässä kylässä. Silti hän tiesi etukäteen sanoa, että kylästä oli noudettavissa kiinni sidottu aasinvarsa. Lisäksi hän opasti opetuslapsiaan sanomaan tuntemattomille kylän asukkaille, että Herra tarvitsee niitä, mutta palauttaa lainan pian.

  • Adventtina odotetaan lupausten täyttymistä

    27.11.2014  

    Kirkkovuosi vaihtuu. Viime pyhänä oli tuomiosunnuntai ja seuraava on ensimmäinen adventtisunnuntai. Kirkkovuodessa odotamme Jumalan ihmiseksi tulemisen juhla-aikaa, joulua. Kristikunta odottaa myös lopullista vapautusta. Moni kärsivä odottaa, että Jumala kutsuisi jo tästä ajasta. Odottamiseen kuuluvat aina myös epäuskon saarnaajat.

  • Sirkka-Liisa Myllylän Blogi

    27.11.2014  

    Aihe: Blogi 24.11.14 Elämme nyt vuoden pimeintä aikaa. Oulussa on ohut lumipeite, mutta kadut ja puut ovat paljaat. Minua pimeys haittaa ja hartaasti odotan, että päivä alkaa jatkua.

  • Virsikirjan lisävihko ensi vuoden kirkolliskokoukselle

    26.11.2014  

    Vuoden 2010 kirkolliskokouksessa käsiteltiin aloitetta virsikirjan lisävihkosta. Aloitteessa ja siitä käydyssä keskustelussa nousi esiin, että lisävihkoon olisi löydettävä lisää uudentyyppisiä virsiä. Kirkolliskokous antoi asian kirkkohallituksen valmisteltavaksi.

  • Suhde asiaan

    25.11.2014  

    Olin piispantarkastuksen jumalanpalveluksessa Hämeenlinnan Lammilla. Kuusisataavuotisen kivikirkon seinien sisällä piispa Matti Repo muistutti tuomiosunnuntain tekstin pohjalta kerran tulevasta piispantarkastuksesta, jossa tarkastaja on tämän kirkon kaikkein ylin piispa, Herra Jeesus Kristus.

  • Tuomio on tulossa, kiiruhda Jeesuksen luo!

    20.11.2014  

    Jumala antoi kansalleen lain, joka vaati täydellisyyttä ja se on ohjannut ihmiskuntaa sittemmin käyttäytymisessä kuuliaiseen suuntaan. Kaiken aikaa on ollut mukana myös armon evankeliumi, Jeesus, Vapahtaja, joka luomisesta asti on kutsunut ihmisiä yhteyteensä. Tässä jännitteessä ihmiset sitten ovat tarttuneet Jumalaansa tai luopuneet hänestä.

  • Tilinpäätös ja uusi alku

    19.11.2014  

    Neljä vuotta sitten toimintansa aloittaneet kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot astuvat vuoden lopussa syrjään. Uudet luottamushenkilöt on valittu tilalle. Moni entinen myös uusi valtakirjansa. Millainen oli nykyisten luottamusmiesten kausi? Millaisista hedelmistä heidät muistetaan? Eri puolilla Suomea on hyvin erilaisia kokemuksia.

  • Kiitollisuushaaste

    19.11.2014  

    Muutama viikko sitten rakas ystäväni haastoi minut facebookissa leviävään kiitollisuushaasteeseen. Piti miettiä joka päivä viisi tärkeintä kiitollisuuden aihetta. Olen niin laiska tuossa sosiaalisen median käytössä, että listaaminen tyrehtyi jo muutaman päivän kuluttua. Huomasin kuitenkin, että tehtävä vaikutti ajatteluuni.

  • Valveilla sanan valossa

    14.11.2014  

    Herramme kehottaa tässä hyvin painokkailla sanoilla valvomiseen. Olkaa varuillanne, valvokaa eli pysykää hereillä, olkaa valppaina. Ainakin noilla sanoilla näitä Jeesuksen sanoja voitaisiin kääntää Suomen kielelle. Jeesuksen opetuksen mukaan kristityn perusasenne tässä maailmassa on tällainen valvomisen asenne.

  • Painava ja pätevä peruste

    13.11.2014  

    Valtio-opin professori Kaisa Herne ei hyväksy uskonnollisia perusteluja poliittisten päätösten perusteeksi. Näin hän julisti Helsingin Sanomissa 5. marraskuuta Vieraskynä-palstalla. Kirjoituksen tarkoituksena näkyi selkeästi niin sanotun tasa-arvoisen avioliittoaloitteen läpimenon ajaminen eduskunnassa.

  • Lobbarit

    11.11.2014  

    Lobbareiden ammattikunta tuli meidän suomalaisten syvempään tietoisuuteen EU-jäsenyyden myötä. Olemme tulleet huomaamaan, että EU:n ytimessä asiat eivät etene ellei käytetä lobbausta eli kulissien takana vaikuttamista. Meistä suomalaisista tuntuu epäreilulta, että tällaiset epädemokraattiset keinot ovat käytössä demokraattisessa päätöksenteossa.

  • Isälle olisi paljon asiaa

    6.11.2014  

    Jumala on antanut isän ja äidin tehtävälle erityisarvon, joka ylittää kaiken muun arvon ja aseman, missä ihminen voi olla, kirjoittaa luterilaisuuden hengellinen isä, Martti Luther Isokatekismuksessa. Hän korostaa vanhempien merkitystä ohi inhimillisten vikojen ja puutteiden Jumalan luomakunnan järjestyksessä.

  • Tuoreita tuomareita

    6.11.2014  

    Suoritan tällä hetkellä työharjoittelua Maata Näkyvissä -festareiden toimistolla. Oman mausteensa touhuun tuo se, että harjoittelunohjaajani on takavuosien ripari-, koulu-, opiskelu- ja kämppäkaverini, minkä lisäksi soitan hänen kanssaan samassa bändissä ja pyyhin hänellä toistuvasti squash-kentän parkettia. On aika jännää nähdä läheinen ystävänsä tekemässä työtään.

  • Nyt on kiire!

    30.10.2014  

    Evankeliumi kertoo ihmisistä, joilla oli valtava tehtävä ja kova kiire. Tämä kaikki liittyi aivan tiettyyn tilanteeseen. Jeesus oli lähtenyt Galileasta ja oli nyt matkalla kohti Jerusalemia. Siellä piti kaiken toteutua niin kuin ennustukset olivat sanoneet. Nyt Herra lähetti omansa liikkeelle paikkoihin, joihin hän oli tulossa.

  • Rauhaa ja Jumalan läheisyyttä

    29.10.2014  

    Pyhäinpäivänä muistelemme poisnukkuneita rakkaitamme. Emme tee sitä kuitenkaan siten kuin Japanissa. Lähetystyöntekijä Hiroaki Yoshimura kertoo, että Japanissa palvotaan edesmenneiden omaisten henkiä. Raamatussa on kuningas Saulin kohdalla varoittava esimerkki yhteydenpidosta vainajahenkiin.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Öljyvärimaalauksen intensiivikurssi

Jotta ilosanoma leviäisi

Pasi Hujanen