Sanansaattaja

  • Joulu on koskettava juhla

    17.12.2014  

    Vietämme joulua koko maailman Vapahtajan syntymäjuhlana ympäri maailmaa. Siksi voimme sanoa, että joulu on kirjaimellisesti koskettava juhla. Ensimmäisenä jouluna taivas kosketti maata, kun Jumala syntyi ihmiseksi. Muutamaa kuukautta aikaisemmin Jeesus oli vielä äitinsä kohdussa. Silloin hän sai, niin ikään oman äitinsä kohdussa olleen, Johannes Kastajan hypähtämään ilosta.

  • Milloin vietät joulusi?

    16.12.2014  

    ”Eikö apteekin eteen tänä vuonna laitetakaan joulukuusta?”, asiakkaamme kyseli marraskuun puolivälissä. Ensimmäiset suurten markettien joulunavausmainokset oli jaettu kotiin, ja kauppojen käytävät olivat täyttyneet joulumakeisista. Yritin parhaani mukaan tyynnytellä asiakastamme, ja sanoin, että kyllä kuusi tuodaan aikanaan, mutta ei vielä nyt.

  • Tarvitsemmeko some-uudistuksen?

    10.12.2014  

    Viime lauantaina juhlittiin Suomen itsenäisyyttä. Oli kauniisti tehty, että presidentin linnan peruskorjattuihin tiloihin oli kutsuttu itsenäisyyteemme merkittävimmällä tavalla vaikuttaneita iäkkäitä Suomen kansalaisia, sotiemme veteraaneja.

  • Juhlavalmisteluja

    9.12.2014  

    Kristillisestä kasvatuksesta tulee ensimmäisenä mieleen Raamatun kertomusten ja rukoilemisen opettaminen. Mutta jos kristillinen kasvatus jäisi siihen, olisi käytössä melko kapea kaistale kaikista mahdollisuuksista. Yksi osa kristillistä kasvatusta on yhteisten juhlien ja tapahtumien järjestäminen.

  • Pelastus on valmiina

    5.12.2014  

    Ennen Jeesuksen julkisen toiminnan alkua Johannes Kastaja julisti Juudean autiomaassa hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta. Hän valmisti tietä Herralle saarnaamalla parannusta. Jeesus julisti ilosanomaa ja halusi ihmisten uskovan sen. Jeesus kertoi, millaisena Jumalan valtakunta tulee nyt-hetkeen ja millaisena sitten, kun Ihmisen Poika palaa takaisin aikojen lopulla.

  • Perinteinen avioliitto kaatui äänin 105–92

    3.12.2014  

    Eduskunta äänesti kansalaisaloitteen pohjalta viime perjantaina homojen ja lesbojen oikeudesta solmia avioliitto ja adoptoida lapsia. Lakivaliokunta oli esittänyt aloitteen hylkäämistä yhden äänen enemmistöllä. Eduskunnan enemmistö asettui kannattamaan uutta avioliittokäsitystä äänin 105-92.

  • Sijoitus loppuelämäksi

    3.12.2014  

    Tiedätkö, millainen on afrikkalainen rakennuskulttuuri? Keniassa ollessani kuulin ja näin sen olevan kovin erilaisen verrattuna siihen, mihin olen täällä Suomessa tottunut. Meillä talot tehdään kestäviksi. Rakennamme huolella, koska ajattelemme, että talon on kestettävä pitkän aikaa, yleensä ainakin oman elämän ajan.

  • Ole Jumalan hullu

    28.11.2014  

    Pohdi tilannetta, jossa Jeesus ja opetuslapset olivat. Jeesus ei ollut edeltä käynyt edessä näkyvässä kylässä. Silti hän tiesi etukäteen sanoa, että kylästä oli noudettavissa kiinni sidottu aasinvarsa. Lisäksi hän opasti opetuslapsiaan sanomaan tuntemattomille kylän asukkaille, että Herra tarvitsee niitä, mutta palauttaa lainan pian.

  • Adventtina odotetaan lupausten täyttymistä

    27.11.2014  

    Kirkkovuosi vaihtuu. Viime pyhänä oli tuomiosunnuntai ja seuraava on ensimmäinen adventtisunnuntai. Kirkkovuodessa odotamme Jumalan ihmiseksi tulemisen juhla-aikaa, joulua. Kristikunta odottaa myös lopullista vapautusta. Moni kärsivä odottaa, että Jumala kutsuisi jo tästä ajasta. Odottamiseen kuuluvat aina myös epäuskon saarnaajat.

  • Sirkka-Liisa Myllylän Blogi

    27.11.2014  

    Aihe: Blogi 24.11.14 Elämme nyt vuoden pimeintä aikaa. Oulussa on ohut lumipeite, mutta kadut ja puut ovat paljaat. Minua pimeys haittaa ja hartaasti odotan, että päivä alkaa jatkua.

  • Virsikirjan lisävihko ensi vuoden kirkolliskokoukselle

    26.11.2014  

    Vuoden 2010 kirkolliskokouksessa käsiteltiin aloitetta virsikirjan lisävihkosta. Aloitteessa ja siitä käydyssä keskustelussa nousi esiin, että lisävihkoon olisi löydettävä lisää uudentyyppisiä virsiä. Kirkolliskokous antoi asian kirkkohallituksen valmisteltavaksi.

  • Suhde asiaan

    25.11.2014  

    Olin piispantarkastuksen jumalanpalveluksessa Hämeenlinnan Lammilla. Kuusisataavuotisen kivikirkon seinien sisällä piispa Matti Repo muistutti tuomiosunnuntain tekstin pohjalta kerran tulevasta piispantarkastuksesta, jossa tarkastaja on tämän kirkon kaikkein ylin piispa, Herra Jeesus Kristus.

  • Tuomio on tulossa, kiiruhda Jeesuksen luo!

    20.11.2014  

    Jumala antoi kansalleen lain, joka vaati täydellisyyttä ja se on ohjannut ihmiskuntaa sittemmin käyttäytymisessä kuuliaiseen suuntaan. Kaiken aikaa on ollut mukana myös armon evankeliumi, Jeesus, Vapahtaja, joka luomisesta asti on kutsunut ihmisiä yhteyteensä. Tässä jännitteessä ihmiset sitten ovat tarttuneet Jumalaansa tai luopuneet hänestä.

  • Tilinpäätös ja uusi alku

    19.11.2014  

    Neljä vuotta sitten toimintansa aloittaneet kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot astuvat vuoden lopussa syrjään. Uudet luottamushenkilöt on valittu tilalle. Moni entinen myös uusi valtakirjansa. Millainen oli nykyisten luottamusmiesten kausi? Millaisista hedelmistä heidät muistetaan? Eri puolilla Suomea on hyvin erilaisia kokemuksia.

  • Kiitollisuushaaste

    19.11.2014  

    Muutama viikko sitten rakas ystäväni haastoi minut facebookissa leviävään kiitollisuushaasteeseen. Piti miettiä joka päivä viisi tärkeintä kiitollisuuden aihetta. Olen niin laiska tuossa sosiaalisen median käytössä, että listaaminen tyrehtyi jo muutaman päivän kuluttua. Huomasin kuitenkin, että tehtävä vaikutti ajatteluuni.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Helmiviikonloppu senioreille
Maata Näkyvissä Junior
Äiti ja poika

Jotta ilosanoma leviäisi

Jari Rankinen