Sanansaattaja

  • Palmusunnuntai viittaa täydelliseen lahjaan

    26.3.2015  

    Hiljaisen viikon kynnyksellä pysähdymme evankeliumitekstissämme seuraamaan Jeesuksen ja hänen opetuslastensa matkaa. Tapaamme heidät Jerusalemin mahtavassa temppelissä. Voimme ajatella, että Jeesus on tullut sinne hiljentyäkseen ennen kärsimysviikon lopputapahtumia, rukoillakseen Isältä voimaa ja rohkeutta tulevaa varten.

  • Ristinjuhlien aikaan

    25.3.2015  

    Kesäaikaan siirtyminen ajoittuu tänä vuonna palmusunnuntaihin. Palmun oksat ja niiden kotoisat korvikkeemme, pajunkissat, muistuttavat meitä pohjoisen asukkaita kesästä ja alkavasta keväästä.

  • Sananvapaudesta

    24.3.2015  

    Viime viikkoina sananvapaus on ollut paljon esillä. Sitä on varsinkin Euroopassa puolustettu näyttävin mielenilmaisuin, joissa on ollut mukana eri valtioiden ylimpää johtoa. Vapaus on ihmiselämän perusoikeuksia ja sitä tulee puolustaa kaikin mahdollisin tavoin. Mutta vapauteen, kuten myös sananvapauteen, sisältyy aina suuri vastuu.

  • Pelastuksemme on ihme

    19.3.2015  

    Marian päivän aiheena on ihme. Kiitoslaulussaan Maria ylistää Jumalaa siitä, että Jumala on tehnyt hänelle ihmetekojaan. Marian ylistys nousee hyvin henkilökohtaisesta kokemuksesta. Hän ylistää Jumalaa nimenomaan siitä, että hän saa olla Jumalan pelastussuunnitelman välikappaleena. Hänelle, alhaiselle, Jumala on tehnyt suuria.

  • Näkökulmia mietittävänä

    18.3.2015  

    Arkkipiispa kokosi jo toisen kerran köyhyysryhmän. Laaja työryhmä teki esityksen tulevaa hallitusohjelmaa silmällä pitäen.

  • Kristinusko ei ole uhanalainen

    17.3.2015  

    Yhteiskunnalliset ideologiat vyöryvät median kautta kristittyjen elämään käsittein, joiden sisältö jää hämäräksi asioita tuntevillekin. Monenlaiset käsitykset ja tulkinnat aiheuttavat levottomuutta ja pelkoa siitä, että jopa ”valitutkin ovat vaarassa joutua eksyksiin.”

  • Elämän leipää on tarjolla nälkäiselle

    12.3.2015  

    Jeesus sanoo: ”Minä olen elämän leipä.” Jumala lähetti Jeesuksen kulkemaan edellämme hengellisen johtajiston tuomitsemana Golgatan keskimmäiselle ristille, jotta me saisimme elää.

  • Rauhan ja pelastusvarmuuden tähden

    11.3.2015  

    Tämän viikon Sanansaattajassa Reijo Arkkila kirjoittaa kristityn elämän eräästä keskeisimmästä asiasta: siitä, voiko syntinen ihminen olla varma pelastuksesta ja löytää Jumalan rauhan. Arkkilan käsittelemä aihe on luettu vanhurskaus. Se on todella aarteitten aarre, koska siinä on vapaa evankeliumi.

  • Minne katosivat seiska puolen oppilaat?

    10.3.2015  

    Minulla oli yläkoulun aikaan suuria motivaatiovaikeuksia koulunkäynnin kanssa. Koulupäivät kuluivat keskittyessä vääriin asioihin. Muutama oppiaine kiinnosti, mutta keskiarvo laski reilusti alle seitsemään. Yhdeksännellä luokalla istuin kaverini Eskon (nimi muutettu) kanssa joka tiistai jälki-istunnossa. En tuntenut häpeää, vaan koin kunnia-asiana istua pahiksena pahisten joukossa.

  • Sastamala valmistautuu Evankeliumijuhlaan

    6.3.2015  

    Valtakunnallista Evankeliumijuhlaa vietetään tänä kesänä Pirkanmaalla Sastamalassa. Valmistelut ovat hyvässä vaiheessa, ja ohjelma on jo valmiina. Evankeliumijuhlan tämän vuoden teema on Nimi Taivaan kirjassa.

  • Aabraham riemuitsi

    6.3.2015  

    Aabraham oli yksi niistä Raamatun pyhistä miehistä, joka oli ehtinyt luopua toivosta saada perillisen. Hän sai kuitenkin ihmeellisen ennustuksen oman poikansa syntymisestä. Hänen oli vaikea uskoa tähän lupaukseen, koska järki sanoi toista. Aabraham ja Saara olivat jo vanhoja ihmisiä. Se, mikä on ihmiselle mahdotonta, on kuitenkin Jumalalle mahdollista.

  • Herätys, herätysliike vai pelkkä liike

    6.3.2015  

    Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen hallitus on antanut merkittävän julkilausuman avioliitosta ja Raamatusta kristityn auttajana ja ohjaajana. Julkilausuma julkaistaan tässä lehdessä kokonaisuudessaan.

  • Joka ottaa elämän vastaan kuin lapsi

    6.3.2015  

    Kuulin taannoin eräässä suomalaisessa yliopistossa toteutetusta kyselystä. Opiskelijoita oli pyydetty kertomaan paras lapsuusmuistonsa. Kyselyvastauksissa ei ollut yhtään mainintaa ulkomaanmatkoista tai huvipuistoreissuista. Sen sijaan oli mainittu esimerkiksi pop cornin tekeminen lauantaisin tai television luonto-ohjelman katsominen yhdessä vanhempien kanssa.

  • Kuin kahdesta eri maailmasta

    26.2.2015  

    Jeesus kohtaa tässä kaksi täysin erilaisessa elämäntilanteessa olevaa ihmistä, fariseuksen ja syntisen naisen. He ovat kuin kahdesta eri maailmasta. Fariseuksen nimityskin jo osoittaa, että hän pyrkii hurskaaseen elämään. Naisen asema ja tilanne on aivan päinvastainen. Hän oli tunnettu syntisestä elämästä. Todennäköisesti hän oli prostituoitu.

  • Ihmisten mittarit eivät ole riittäviä

    25.2.2015  

    Evankeliumiyhdistyksen lehdillä on kunnioitettavan pitkä historia. Se on samalla osoitus siitä, että mitkään muut lehdet eivät korvaa evankeliselle kansalle Sleyn omia lehtiä. Ne ovat aina olleet rohkeasti ja iloisesti evankelisia ja uineet tarvittaessa vastavirtaankin, jos totuuden sana on sitä vaatinut. Ja usein on vaatinut, sen lehtien historia osoittaa.

Sleyn messut
Raamattu tutuksi
Äiti ja poika
Credo
Naisten pysäkki

Jotta ilosanoma leviäisi

Saija Simanainen